מסלול כללי לבתי ספר על-יסודיים
המוח הוא האיבר החשוב והמורכב ביותר בגופנו, שאחראי על כל מגוון הפעולות וההתנהגויות האנושיות, כמו גם על הרגשות, המחשבות, החושים, הזיכרונות והמודעוּת שלנו. חקר המוח ניצב בחזית המחקר המדעי ועושה שימוש בטכנולוגיות המתקדמות ביותר למציאת דרכים לשיפור יכולותיו של האדם, לריפוי מחלות ולמניעת הזדקנות, אך גם לפיענוח סודות התפיסה והמחשבה האנושית – כל זאת תוך הסתכלות בינתחומית רחבה.
התכנית מחולקת לארבעה פרקי לימוד: עצבים חשופים - על מערכת העצבים, לזוז בלי לחשוב - על מערכת התנועה, לבלבל את המוח - על מערכת החישה ומה שמזכיר לי - על למידה וזיכרון.
(למסלול המיועד למגמה המדעית-טכנולוגית, לחצו כאן)
לזוז בלי לחשוב
כולנו יודעים כי מה שמאפשר לנו להניע את גופנו הוא השרירים שלנו. אך מה מפעיל את השרירים? מה פוקד עליהם להימתח ולהתכווץ, ובאיזו מידה? זוהי כמובן מערכת העצבים, אשר מאפשרת לנו לזוז בכל פעם שאנחנו רוצים, ולפעמים גם כשאנחנו לא רוצים או לא חושבים על כך. במקרים מסויימים השרירים שלנו פועלים אפילו מבלי לערב את המוח בתהליך!
בפרק זה נלמד על הרכיבים התנועתיים של מערכת העצבים – המערכת המוטורית. נכיר את הרפלקסים שגורמים לנו לזוז בלי לחשוב, נלמד איך נעים המסרים החשמליים בין התאים השונים שבמערכת העצבים שלנו, וניצור אנלוגיות בין גופנו ודרך פעולתו לבין מערכות טכנולוגיות.
פעילות מקוונת: קשת הרפלקס
[בחרו באחת הגרסאות להלן]
משאבי הוראה נוספים למורה:
החומרים בתיקייה זו מיועדים ללוות את המורים בהוראת הפעילויות שבפרק זה.