מסלול כללי לבתי ספר על-יסודיים
המוח הוא האיבר החשוב והמורכב ביותר בגופנו, שאחראי על כל מגוון הפעולות וההתנהגויות האנושיות, כמו גם על הרגשות, המחשבות, החושים, הזיכרונות והמודעוּת שלנו. חקר המוח ניצב בחזית המחקר המדעי ועושה שימוש בטכנולוגיות המתקדמות ביותר למציאת דרכים לשיפור יכולותיו של האדם, לריפוי מחלות ולמניעת הזדקנות, אך גם לפיענוח סודות התפיסה והמחשבה האנושית – כל זאת תוך הסתכלות בינתחומית רחבה.
התכנית מחולקת לארבעה פרקי לימוד: עצבים חשופים - על מערכת העצבים, לזוז בלי לחשוב - על מערכת התנועה, לבלבל את המוח - על מערכת החישה ומה שמזכיר לי - על למידה וזיכרון.
(למסלול המיועד למגמה המדעית-טכנולוגית, לחצו כאן)
לבלבל את המוח
החושים הם הדרך שלנו לקבל רשמים מהסובב אותנו, ובכלל - לדעת שיש עולם שלם מחוץ לגופנו. כל המחשבות, הזיכרונות ואפילו החלומות שמתרחשים ואצורים במוחנו הפרטי ניזונים ומושפעים מקלטי החושים - הדברים שאנו רואים, שומעים, טועמים, מריחים...
בפרק זה נכיר את מערכת החישה. נלמד מהם העקרונות המשותפים לכל החושים שלנו (אלה שאתם מכירים, וגם אלה שאתם עדיין לא מכירים!). נראה כיצד עקרונות אלה באים לידי ביטוי גם בתחום ההנדסה, בתכנון ובבנייה של מערכות חישה מלאכותיות. לאורך הפרק נתנסה באשליות שונות, שילמדו אותנו על תפקיד חשוב של מערכת החישה - תפקיד שלעתים נוטים לשכוח כשעוסקים בחושים - העיבוד, או במילים אחרות, הסיפור ההגיוני שמוחנו טווה ממה שאנו קולטים בחושים.
פעילות מקוונת: ליקויים תפיסתיים
[בחרו באחת הגרסאות להלן]
משאבי הוראה נוספים למורה:
החומרים בתיקייה זו מיועדים ללוות את המורים בהוראת הפעילויות שבפרק זה.