בראשית י"א, א- ט: מגדל בבל- מטלת השלמה

1.  קרא/יפס' א- ד בבראשית י"א

א וַיְהִי כָל-הָאָרֶץ שָׂפָה אֶחָת וּדְבָרִים אֲחָדִים.  ב וַיְהִי בְּנָסְעָם מִקֶּדֶם וַיִּמְצְאוּ בִקְעָה בְּאֶרֶץ שִׁנְעָר וַיֵּשְׁבוּ שָׁם.  ג וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל-רֵעֵהוּ הָבָה נִלְבְּנָה לְבֵנִים וְנִשְׂרְפָה לִשְׂרֵפָה וַתְּהִי לָהֶם הַלְּבֵנָה לְאָבֶן וְהַחֵמָר הָיָה לָהֶם לַחֹמֶר.  ד וַיֹּאמְרוּ הָבָה נִבְנֶה-לָּנוּ עִיר וּמִגְדָּל וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם וְנַעֲשֶׂה-לָּנוּ שֵׁם  פֶּן-נָפוּץ עַל-פְּנֵי כָל-הָאָרֶץ.


וקראו, וגם בראשית א', 28:

"וַיְבָרֶךְ אֹתָם אֱלֹהִים וַיֹּאמֶר לָהֶם אֱלֹהִים פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת-הָאָרֶץ וְכִבְשֻׁהָ וּרְדוּ בִּדְגַת הַיָּם וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם וּבְכָל-חַיָּה הָרֹמֶשֶׂת עַל-הָאָרֶץ"

וגם את המדרש הבא:

"שבע מעלות (=מדרגות) היו לו למגדל, ממזרחו וממערבו. מעלים את הלבנים מכאן ויורדים מכאן. אם נפל אדם ומת, לא היו שמים לב אליו, ואם נפלה לבנה אחת, היו יושבים ובוכים ואומרים: "אוי לנו אימתי תעלה אחת תחתיה?" (פרקי דר' אלעזר, כ"ד)

הסבר/ הסבירי את שני המידרשים בלשונך. 

הסבר/י את חטא האנושות בפרקנו כפי שהם משתקפים בשני הטקסטים והבע/י עמדה על החטא, כפי שהבנת אותו.

2. ניתן לומר שהחטא שמתאר מגדל בבל הוא הניסיון לפרוץ את הגבולות ולהתפתח. האדם הצליח לפרוץ גבולות רבים ומגבלות רבות באמצעות חקר, מדע ותעוזה.

א. מדוע סיפור מגדל בבל הוא סיפור על פריצת דרך? נמקו.

ב. תארו פריצת דרך אחת שהאדם עשה ושבכך שינה את העולם. ציינו מהי
     פריצת הדרך, מיהו פורץ הדרך, וכיצד הדבר שינה את העולם.

ג. כתבו חיבור (לפחות 8 משפטים) ובו תתארו את דעתכם בעניין האדם פורץ
     הגבולות. נקודות אפשריות להתייחסות: האם זה טוב? האם זה רע? האם יש
     להגביל תכונה זו של האנושות או לצמצמה ומדוע?