ניתוח קטע מקור מספר 1

כזכור, בבואנו לנתח מקור עלינו לענות על עשר שאלות – סמן מי נמק עוד מסר.

  • מהו סוג המקור? 

ראשוני, ספרות חז"ל. "תוספתא"- אלו מסורות מדברי התנאים שלא נכללו במשנה.

  • מי הוא מחבר המקור? 

החכם המוזכר הוא ר' יהושע בן חנניה, מהדור השני לתנאים, היה מהחכמים שהצטרפו לריב"ז בהקמת המרכז ביבנה  

  • מתי? היכן? ובאילו נסיבות נכתב המקור? 

התוספתות לוקטו בתקופה שלאחר חתימת המשנה ומשקפות מסורות ארץ-ישראליות. 

  • מהי המטרה של כותב המקור? 

לשקף את דרך ההתמודדות של החכמים עם הייאוש שאחרי החורבן 

  • לאיזה אירוע/ לאילו מאורעות היסטוריים מתייחס המקור?  

כשלון המרד וחורבן ירושלים ובית המקדש ותחושת הייאוש בקרב השורדים. 

  • מהו הנושא של המקור? 

התמודדות עם גילויי אבל מוגזמים, המבטאים ייאוש. 

  • סמנו מילות מפתח ורעיונות עיקריים. 

"להתאבל יותר מדיי אי איפשר, ושלא להתאבל אי איפשר."   

  • סמנו את המילים הקשות ואת הביטויים הלא מובנים.  

"פרושין" (מקבוצת הפרושים); "תמיד" (קרבן התמיד שהיה נהוג בבית המקדש) 

  • הבחינו בין העובדות הנמסרות בקטע המקור, לבין הדעות המובעות בקטע.

חלק מבני דור החורבן התקשו להתמודד עם תחושת הייאוש, ודעתו של ר' יהושע היא שניתן למצוא דרכים שיאפשרו את המשך החיים גם במציאות שנוצרה.

  • מהו המסר העיקרי של המקור?     

ניתן לקיים מנהגי אבל סבירים, לשמר את זכר המקדש אך גם להמשיך בחיי היום-יום. אסור לתת לאבל ולייאוש להשתלט על הקיום.

שינוי אחרון: רביעי, 4 ינואר 2017, 3:06 PM