הר יוסף הורביץ- הסבא מנובהרדוק
א.למדו את המאמר תוך התיחסות לשאלות המנחות. ב. עצבו שקופית במצגת המשותפת( רשמו את שמותיכם) המנסחת את עמדתו של הסבא ביחס לשאלה האם האדם טוב או רע ג. חפשו הוכחה נוספת מהשטח המחזקת את טענת הרב( שיר, סרט כתבה וכדו..) וצרפו לשקופית .
הרב יוסף יוזל הורביץ* , מדרגת האדם, חלק א', עמ' מ' – מא'
האדם נולד עם יצר הרע וצריך להתמודד אתו ולכבוש אותו. ההבדל בין צבי לבין אדם
הוא שהצבי שובר את קרניו לפני כניסתו ליער (עולמו), לבין האדם, הוא שהבעיה
של האדם איננה הצורך להתמודד עם הולם אלא עם תכונותיו השליליות.
התורה היא מקור ההדרכה לחיי האדם. הַתּוֹרָה הִיא שֶׁגִּלְּתָה דֶּרֶךְ הַחַיִּים וְדֶרֶךְ הַמָּוֶת, וּבִלְעָדָהּ הָיָה הָאָדָם מַמָּשׁ כְּעִוֵּר בָּאֲפֵלָה, וְסַכָּנָתוֹ הָיְתָה עֲצוּמָה מְאֹד, וּמֵחַסְדֵי ה' הָיָה כִּי הוֹרְתָה לָנוּ הַמְּצִיאוּת שֶׁל הַחַיִּים, שֶׁלֹּא נוּכַל לִתְעוֹת בְּדַרְכֵי הַחַיִּים. וּלְדַמּוֹת עַל הָרַע כִּי הוּא טוֹב, וְעַל הַמָּוֶת כִּי הוּא חַיִּים, עַד כִּי אִם סָר הָאָדָם צַעַד אֶחָד מִן הַתּוֹרָה תְּיַסְּרֵהוּ רָעָתוֹ וּמְשׁוּבָתוֹ תּוֹכִיחוֹ, וְקָם הַכְּלָל לַהִפּוּךְ, כִּי בְּעַד עֲבֵרָה סוֹקְלִין בָּאֶבֶן, וּבְעַד מִצְוָה זוֹרְקִין כִּיס עִם זָהָב. קרני הצבי מקבילות ליצר הרע, ועולם הזה מקביל ליער. יש לשבור את היצר הרע. וְנָצִיג דֻּגְמָא כְּלָלִית, כִּי אָמְרוּ הַחֲכָמִים, שֶׁעַל הָאָדָם לְהִתְלַמֵּד מִן טֶבַע הַצְּבִי, כמשה"כ – כמו שאמר הכתוב – הִשְׁבַּעְתִּי אֶתְכֶם בִּצְבָאוֹת אוֹ בְּאַיְלוֹת הַשָּׂדֶה. וְטֶבַע הַצְּבִי הוּא, בְּעֵת שֶׁהַצַּיָּד רוֹדֵף אַחֲרָיו לְהַשִּׂיגוֹ, בּוֹרֵחַ הוּא מִמֶּנּוּ אֶל הַיַּעַר, וְרָץ בְּתוֹכוֹ לְהִמָּלֵט עַל נַפְשׁוֹ, וּלְפִי שֶׁיּוֹדֵעַ שֶׁעַנְפֵי הָאִילָנוֹת מַפְרִיעִים אוֹתוֹ עַל דַּרְכּוֹ, כִּי יִסְתַּבֵּךְ בָּהֶם בְּקַרְנָיו הַמְּפֻצָּלוֹת, לָכֵן מִיָּד כְּשֶׁנִּכְנָס אֶל הַיַּעַר, שׁוֹבֵר מִקֹּדֶם אֶת קַרְנָיו בָּאִילָן, וְאַחַר כָּךְ הוּא מַתְחִיל לָרוּץ רִיצָה חָפְשִׁית בְּלִי מַפְרִיעַ כְּלָל. כֵּן הָאָדָם, יֵשׁ לוֹ עוֹלָם אֲשֶׁר יַפְרִיעַ לוֹ עַל דַּרְכּוֹ וּמִסְתַּבֵּךְ הוּא בּוֹ, (בְּוַדַּאי) שֶׁצָּרִיךְ לִרְאוֹת אֶת הַנּוֹלָד וְלִשְׁבֹּר מִדּוֹתָיו הָרָעוֹת, כְּדֵי שֶׁלֹּא יִלָּכֵד עַל יְדֵי הָאוֹרֵב הַפְּנִימִי. מידות האדם השליליות גורמות לו לראות את העולם כיעד אָמְנָם, אִם נִתְבּוֹנֵן נִרְאֶה כִּי הֶבְדֵּל גָּדוֹל יֵשׁ בֵּין הַיַּעַר שֶׁל הַצְּבִי, וּבֵין הַיַּעַר שֶׁל הָאָדָם. כִּי שָׁם יֵשׁ יַעַר בַּמְּצִיאוּת, וְאִם לֹא יִשְׁבֹּר אֶת קַרְנָיו, וַדַּאי שֶׁיַּפְרִיעַ לוֹ הַיַּעַר עַל דֶּרֶךְ מְרוּצָתוֹ. אֲבָל בְּהַנִּדּוֹן שֶׁל הָאָדָם אֵין יַעַר בַּמְּצִיאוּת כְּלָל, וְאֵין הַיַּעַר גּוֹרֵם מַה שֶׁהָאָדָם מַרְגִּישׁ קְשָׁיִים וְעִכּוּבִים לְהַשִּׂיג בְּחִירָתוֹ, אֶלָּא אִם יֵשׁ עִכּוּב, אִם מַרְגִּישׁ שֶׁאֵין לוֹ חֵרוּת בְּעוֹלָמוֹ, וְקָשׁוּר הוּא כְּבַעֲבוֹתוֹת עֲגָלָה – וְכָל דָּבָר שֶׁנִּמְלַךְ בַּעֲשִׂיָּתוֹ יִשְׁקֹל רַק מַה יֹאמַר זֶה, וּמַה יְדַבֵּר זֶה, וְאִם יִהְיֶה נִרְצֶה בְּעֵינֵי הָעוֹלָם – אֵין הָעוֹלָם עִכּוּבוֹ, אֶלָּא הוּא בְּעַצְמוֹ, הַקַּרְנַיִם שֶׁלּוֹ עוֹשִׂים לָהֶם יַעַר, וְלוּלֵא הַקַּרְנַיִם אֵין יַעַר בַּמְּצִיאוּת כְּלָל... כִּי בֶּאֱמֶת הָעוֹלָם אֵינוֹ מַפְרִיעַ כְּלוּם לָאָדָם, וְלֹא מוֹנֵעַ אוֹתוֹ מֵהַשִּׂיג חֶפְצוֹ כְּלוּם, וְכָל מַה שֶׁרוֹאֶה אֶת כָּל הָעוֹלָם לְיֵשׁוּת וּמְצִיאוּת שֶׁל מַפְרִיעַ, רַק דִּמְיוֹן הוּא, וּמִדּוֹתָיו גּוֹרְמִים לוֹ שֶׁיִּרְאֶה כָּךְ. וְלוּ הִסְכִּים בְּדַעְתּוֹ, הַסְכָּמָה חֲזָקָה לַעֲמֹד עַל הַחְלָטָתוֹ, כִּי אָז הָיָה נוֹכָח כִּי אֵין דֻּבִּים וְלֹא יַעַר, וְהַמְּצִיאוּת הִיא כִּי כָּל הַבּוֹרֵחַ מִן הַגְּדֻלָּה, הַגְּדֻלָּה מְחַזֶּרֶת אַחֲרָיו. וּמִי שֶׁמְּפַחֵד פֶּן יִהְיֶה מֻפְרָךְ בָּעוֹלָם, וּבִלְתִּי נִרְצֶה לַאֲנָשָׁיו, וּמְחַזֵּר עַל הַגְּדֻלָּה וְרוֹדֵף אַחֲרֶיהָ, מְפַחֵד לִבְחֹר מַה שֶׁאֵין הָעוֹלָם בּוֹחֲרִים בּוֹ, אָז הַגְּדֻלָּה בּוֹרַחַת מִמֶּנּוּ וְיִמְצָא בּוּז וְקָלוֹן תַּחַת תִּקְוָתוֹ לִהְיוֹת מְכֻבָּד. כִּי כָּךְ טֶבַע הַדָּבָר. וְלֹא מַס הִיא הַתּוֹרָה עַל הָאָדָם, כִּי בְּעֵת שֶׁהָאָדָם מַחְלִיט בְּעַצְמוֹ לְהִתְהַלֵּךְ דַּוְקָא בַּדֶּרֶךְ שֶׁהַתּוֹרָה תַּנְחֶה אוֹתוֹ, וַהֲגַם שֶׁהַדִּמְיוֹנוֹת קָמִים עָלָיו לְהַפִּילוֹ וּלְהַפְחִידוֹ – מַה תַּעֲשֶׂה אִם תִּפָּגֵשׁ עִם הָעוֹלָם וְעִם אֲנָשָׁיו – כְּבָר גִּלְּתָה לָנוּ הַמְּצִיאוּת כִּי "כָּל הַבּוֹרֵחַ מִן הַגְּדֻלָּה, הַגְּדֻלָּה מְחַזֶּרֶת אַחֲרָיו". וְרַק בְּעֵת שֶׁהָאָדָם עוֹמֵד עַל שֶׁלּוֹ, וְלֹא רוֹצֶה לְהַמְתִּין עַד שֶׁתָּבֹא אֵלָיו הַגְּדֻלָּה מִמֵּילָא, וְדוֹחֵק אֶת הַשָּׁעָה, אָז הַקַּרְנַיִם הָאֵלֶּה עוֹשִׂים לָהֶם יַעַר לְמַפְרִיעַ, וְיִמְצָא כִּי יֵשׁ יַעַר לְפָנָיו וְסוֹבֵךְ אֶת קַרְנָיו בְּאִילָנָיו. וְנִמְצָא אִם הָאָדָם חָפֵץ לִלְמֹד מִן טֶבַע הַצְּבִי, עָלָיו לָדַעַת דָּבָר זֶה, כִּי אֵין לְפַחֵד כְּלָל מִן הַיַּעַר, אֶלָּא מִפְּנֵי קַרְנָיו בִּלְבַד. כִּי קַרְנָיו יַפְסִידוּ אוֹתוֹ בְּכִפְלַיִם, בְּזֶה שֶׁעוֹשִׂים לָהֶם הָעוֹלָם לְיַעַר וּמִסְתַּבְּכִים בָּהֶם, וְאֵין לוֹ עֵצָה אַחֶרֶת כִּי אִם לְסַלֵּק רַק הַקַּרְנַיִם, וְאִם יִרְצֶה לְבַטֵּל וּלְסַלֵּק אֶת הַיַּעַר לֹא יוֹעִיל כְּלוּם, כִּי אִם יִשָּׁאֵר עִם הַקַּרְנַיִם, יִמְצָא גַּם אַחַר הַבִּטּוּל יַעַר שֶׁמַּפְרִיעַ. אֲבָל אִם יַשְׁגִּיחַ עַל עַצְמוֹ וְיִשְׁבֹּר אֶת מִדּוֹתָיו וְיַפְקִיר כָּל מָקוֹם שֶׁחֲמָדוֹת עוֹשִׂים לָהֶם שַׁמָּה בֵּית אֲחִיזָה, רַק בְּדֶרֶךְ זוֹ יְמַלֵּט נַפְשׁוֹ, וְיַרְחִיב לוֹ הַדֶּרֶךְ, וְיִמְצָא כִּי רַק הַתּוֹרָה הִיא דֶּרֶךְ הַחַיִּים, שֶׁרַק עַל יָדָהּ יָכוֹל הָאָדָם לִחְיוֹת בְּעוֹלָמוֹ, וְרַק אִם יִתְמַסֵּר כְּמוֹ שֶׁאָמְרָה הַתּוֹרָה אִם יִתְמַסֵּר בְּרֹב אַזְהָרוֹתֶיהָ לִשְׁבֹּר אֶת הַקַּרְנַיִם, רַק אָז יוּכַל לִחְיוֹת חַיִּים רְחָבִים וּמֻשְׁרָשִׁים בָּעוֹלָם בְּלִי שׁוּם מַפְרִיעַ וְטִרְדָּה כְּלָל. |
?> 10) הסבירו את משל "היער וקרני הצבי" הכלול בדברי הרב הורביץ. מהי מסקנתכם לעניין התמודדות האדם עם יצריו? ?> 11) מהי דעתו של הר הורביץ בשאלה אם האדם מיסודו הוא רע או טוב ?
?> 12) במה צריך האדם להשקיע את כוחותיו ?
|
האם לדעת הר הורביץ האדם טוב או רע?
* הרב יוסף יוזל הורוביץ, "הסבא מנוברהדוק" (ה'תר"י - ה'תרע"ט, 1850 – 1919): אחד מגדולי מפיצי תנועת המוסר, תלמיד הרב ישראל סלנטר ומייסד אסכולת נובהרדוק, ששיטתה יושמה בישיבה שהקים שם. קיטתו התבססה על בניית אישיותם של החניכים דרך עבודת מידות מעשית ותובענית.