מעבדת חקר (בחינת unseen)
להיות מנושאי הלימוד, או מנושא שאינו נלמד בבית הספר. בבחינה, על הנבחן להציג מיומנויות מעבדה שרכש במהלך לימודיו לאורך כל הלימודים ל- 5 יח"ל.
הנבחן מבצע את הניסוי, מעבד את תוצאות הניסוי ועונה בכתב על שאלות העוסקות בניתוח הממצאים ובתיאוריה. בנוסף, על הנבחן לענות על שאלה המתייחסת רשימת ניסויי החובה.
הרשמה למעבדת חקר (בחינת unseen)
● תהליך הרישום לבחינת הבגרות במעבדת חקר כולל הזמנת שאלונים והזמנת ערכות ניסוי:
1. הזמנת שאלונים: יש לבקש מאחראי/ת על הבגרויות בבית הספר להזמין את שאלון הבחינה, שאלון 036-386 מאגף הבחינות
2. הזמנת ערכות ניסוי: יש לבצע הרשמה באתר מוקד מקצוע. פעולה זו ניתנת לביצוע רק על ידי רכז המקצוע בביה"ס.
● יש לעקוב אחרי הפרסומים בחוזר מפמ"ר המפורסם באתר מפמ"ר פיזיקה וכן באתר מורי הפיזיקה, אודות המועד האחרון להרשמה לבחינת הבגרות במעבדת החקר.
● יש לעקוב אחרי הפרסומים הנוגעים לציוד הנוסף שעל בית הספר להכין לקראת הבחינה ולספקו לתלמידים.
בחינת הבגרות במעבדת חקר (בחינת unseen)
שאלון הבחינה (בחינת unseen)
השאלון שמקבל התלמיד בבחינה משמש גם כמחברת בחינה: התלמידים כותבים את תשובותיהם בתוך שאלון הבחינה.
מדבקות לשאלון:
1. שאלון הבחינה: יש להדביק "מדבקת נבחן ללא שם" ו"מדבקה לבנה של המקצוע".
2. דפים בודדים (למשל, הדפסה של טבלה וגרף בגיליון אלקטרוני) - יש לצרף למחברת הבחינה ולהדביק עליהם "מדבקת נבחן ללא שם" ו"מדבקה לבנה של המקצוע".
הוראות כלליות למורה הפיזיקה לפני תחילת הבחינה
● בבוקר הבחינה, כשעה לפני תחילת הבחינה ובטרם יכנסו התלמידים לחדר, על המורה או הלבורנט להניח על כל שולחן, לכל תלמיד בנפרד, את ערכות הניסוי ואת הציוד הנוסף שהוכן ע"י ביה"ס.
● על המורה לפתוח את ערכת הניסוי ואת השאלון כחצי שעה לפני תחילת הבחינה, לעיין בו, להכיר את חלקי מערכת הניסוי ולעמוד על דרך הפעלתה.
● במידה והמורה מלמד בשני בתי ספר ויכול להיות נוכח בזמן הבחינה רק בבית ספר אחד, יכול לפנות למדריכה הארצית המרכזת את בחינת המעבדה, הגב' ליהי תלם מרגלית, לקבלת אישור לבחון את כל התלמידים באחד משני בתי הספר.
תפקיד מורה הפיזיקה כבוחן במהלך הבחינה
● בשלב הרכבת המערכת והכנתה לביצוע מדידות: להבחין בנעשה אצל כל תלמיד, ולרשום את כל "מחדליו" בסוף מחברת הנבחן, בדף שכותרתו "הערות הבוחן".
על הבוחן לסייע לתלמיד מהבחינה הטכנית, כאשר:
1. הוא מבקש עזרה טכנית בהרכבת המערכת או בהכנתה לביצוע מדידות.
2. הבוחן משוכנע, שהתלמיד "מבזבז" את זמנו מבלי להתקדם לקראת ביצוע המדידות.
● בכל מקרה של עזרה לתלמיד (כאמור, עזרה טכנית בלבד), על הבוחן להזהיר את הנבחן שכל עזרה מצד המורה הבוחן תירשם בתום הבחינה בדף "הערות הבוחן". הערות אלה יילקחו בחשבון בזמן הערכת מחברת הבחינה כך שהתלמיד עלול להפסיד נקודות. אם הסכים התלמיד לקבל עזרה, על הבוחן לרשום זאת בתום הבחינה (לא בנוכחות התלמיד), בעמוד המיועד לכך ב"חוברת הנספחים" של כל תלמיד (בעמוד "הערות הבוחן").
● המורה אינו רשאי לענות על שאלות, לתת הערכות או רמזים, גם לא תמורת הורדת נקודות. התערבותו היא טכנית בלבד!
● במקרה שנציגי משרד החינוך יבקרו בזמן הבחינה לצורך בדיקת מהלכה, יש להציג בפניהם את מכתב "הנחיות לבחינת החקר בפיזיקה" המסביר ומסדיר את תפקיד המורה ואת חובותיו על פי התקנות (כגון, סיוע טכני במהלך הבחינה), גם אם הוא מורה הפיזיקה של הכתה. כל זאת בתנאים שהוזכרו.
מכתב "הנחיות לבחינת החקר בפיזיקה" מגיע לבית הספר יחד עם ערכות הניסוי.
● על הבוחן להורות (בבחירה אקראית) ל-2 תלמידים לפחות (לפי אפשרויות המחשוב הקיימות בחדר) לעבד את תוצאות הניסוי במחשב בגיליון אלקטרוני (טבלה + גרף הכולל את משוואת הישר).
● על הבוחן להקפיד על טוהר הבחינה.
ניסויי חובה
כזכור, תנאי להיבחנות במעבדת חקר הוא ביצוע של כל ניסויי מעבדה לאורך הלמידה. הניסויים הבאים, המהווים את המסגרת המינימלית של הניסויים הנדרשים – הם ניסויי החובה.
בחינת הבגרות במעבדת חקר תכלול שאלות המבססות על ניסויי החובה הבאים, ומהווים 10% מבחינת הבגרות. המספרים המצוינים להלן הם המספרים הסידוריים של הניסויים המופיעים בקבצי רשימת הניסויים באתר המורים.
יש לשים לב לרשימת הניסויים העדכנית המתפרסמת מדי שנה בחוזר המפמ"ר!
1. יישומי החוק השני של ניוטון עבור מערכת דו-גופית
יש לבחור אחד משני ניסויים אלה ברשימת הפעילויות הכללית במכניקה: 1270, 1271
2. שימור תנע (כולל היבטי אנרגיה) בשני ממדים
יש לבחור אחד משני ניסויים אלה ברשימת הפעילויות הכללית במכניקה: 1573, 1572.
3. כא"מ מתח הדקים והתנגדות פנימית
יש לבחור אחד משני ניסויים אלה ברשימת הפעילויות הכללית בחשמל: 2240, 2241.
4. השדה המגנטי של סליל דק
יש לבחור אחד משני ניסויים אלה ברשימת הפעילויות הכללית בחשמל: 2430, 2432.