יחידת הוראה | שם | הנחיה לפעילות |
---|---|---|
מידע ותכנון לימודים תשפג | . |
|
. |
||
סיפורי האבות- אברהם ויצחק | ||
האזינו להקלטה |
||
. |
||
. |
||
האזינו להקלטה |
||
חלוקת הפרק: פסוקים א-ב - החזרה לארץ כנען פסוקים ג-ד - מסעות אברם ברחבי כנען פסוקים ה-יג- מריב בין עבדים לפתרון "שתי מדינות לשני אחים" פסוקים יד- יח- ברכת האל לאברם |
||
. |
||
האזינו |
||
ז וַיֹּאמֶר, אֵלָיו: אֲנִי יְהוָה, אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ מֵאוּר כַּשְׂדִּים--לָתֶת לְךָ אֶת-הָאָרֶץ הַזֹּאת, לְרִשְׁתָּהּ. ח וַיֹּאמַר: אֲדֹנָי יְהוִה, בַּמָּה אֵדַע כִּי אִירָשֶׁנָּה? אלוהים מציג עצמו לאברם כאלוהים אשר הוציא את אברם מאור כשדים כדי לתת לו את הארץ (חזרה על הבטחת הארץ). כיצד אברם משיב? בשאלה (או דרישה): איך אני אדע שזה באמת יקרה? בסוף פסוק ו' היה כתוב כי אברם האמין בה': "וְהֶאֱמִן בַּיהוָה וַיַּחְשְׁבֶהָ לּוֹ צְדָקָה", והנה עכשיו הוא מבקש הוכחה. כיצד ניתן להבין את הסתירה הזו? א. אברם האמין בהבטחת הזרע, שהופיעה בפסוק ד: " אֲשֶׁר יֵצֵא מִמֵּעֶיךָ, הוּא יִירָשֶׁךָ" אך מבקש הוכחה להבטחת הארץ. ב. הבטחת הזרע היא הבטחה שתתחיל להתגשם בטווח הקרוב, אך הבטחת הארץ היא הבטחה לטווח הרחוק, הוא לא יכול לדעת מה יהיה. ההכנות לברית: ברית בין בתרים היא ברית שמוכרת מהמזרח הקדום. בברית מסוג זה, יוצרים שביל מחתיכות של בעלי חיים. כל מי שמתחייב בברית עובר בשביל.זהו מעשה סמלי שאומר: אם אפר את הברית, גורלי יהיה כגורל בעלי החיים המבותרים (=חתוכים). ט וַיֹּאמֶר אֵלָיו, קְחָה לִי עֶגְלָה מְשֻׁלֶּשֶׁת, וְעֵז מְשֻׁלֶּשֶׁת, וְאַיִל מְשֻׁלָּשׁ; וְתֹר, וְגוֹזָל. י וַיִּקַּח-לוֹ אֶת-כָּל-אֵלֶּה, וַיְבַתֵּר אֹתָם בַּתָּוֶךְ, וַיִּתֵּן אִישׁ-בִּתְרוֹ, לִקְרַאת רֵעֵהוּ; וְאֶת-הַצִּפֹּר, לֹא בָתָר. יא וַיֵּרֶד הָעַיִט, עַל-הַפְּגָרִים; וַיַּשֵּׁב אֹתָם, אַבְרָם. יב וַיְהִי הַשֶּׁמֶשׁ לָבוֹא, וְתַרְדֵּמָה נָפְלָה עַל-אַבְרָם; וְהִנֵּה אֵימָה חֲשֵׁכָה גְדֹלָה, נֹפֶלֶת עָלָיו. עֶגְלָה מְשֻׁלֶּשֶׁת- עגלה בת שלוש או שלוש עגלות. אותו דבר עם העז ועם האיל. הנבואה: יג וַיֹּאמֶר לְאַבְרָם, יָדֹעַ תֵּדַע כִּי-גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ בְּאֶרֶץ לֹא לָהֶם, וַעֲבָדוּם, וְעִנּוּ אֹתָם--אַרְבַּע מֵאוֹת, שָׁנָה. יד וְגַם אֶת-הַגּוֹי אֲשֶׁר יַעֲבֹדוּ, דָּן אָנֹכִי; וְאַחֲרֵי-כֵן יֵצְאוּ, בִּרְכֻשׁ גָּדוֹל. טו וְאַתָּה תָּבוֹא אֶל-אֲבֹתֶיךָ, בְּשָׁלוֹם: תִּקָּבֵר, בְּשֵׂיבָה טוֹבָה. טז וְדוֹר רְבִיעִי, יָשׁוּבוּ הֵנָּה: כִּי לֹא-שָׁלֵם עֲוֺן הָאֱמֹרִי, עַד-הֵנָּה. נבואה על צאצאי אברם: יהיו עבדים בארץ זרה במשך 400 שנה! אבל בסוף העם המשעבד יענש וצאצאי אברם יצאו משם ברכוש גדול. כמובן שזוהי נבואה על שיעבוד בני ישראל במצרים, המכות ויציאת מצרים. למה חשוב לציינה כאן? כי זהו סעיף העוסק בעיכוב בהסכם. אם זה היה בחוזה מהיום, היתה לפני המשפט הזה כוכבית, והוא היה כתוב באותיות קטנות. טז וְדוֹר רְבִיעִי, יָשׁוּבוּ הֵנָּה: כִּי לֹא-שָׁלֵם עֲוֺן הָאֱמֹרִי, עַד-הֵנָּה. - משפט זה מסביר מדוע יקח כל כך הרבה זמן עד שצאצאי אברם יקבלו את הארץ. בארץ ישראל יושבים עמי כנען, המכונים "האמורי". כאלוהי הצדק, חשוב לאלוהים שהאמורי יאבדו את הארץ רק כאשר יגיע להם לאבד את הארץ. אז מה התוכנית? ניתן להם לשבת בארץ 400 שנה, הם יצברו חטאים, יצברו ויצברו, ואז כשמכסת החטאים תגיע למקסימום- נעיף אותם! ההתגלות יז וַיְהִי הַשֶּׁמֶשׁ בָּאָה, וַעֲלָטָה הָיָה; וְהִנֵּה תַנּוּר עָשָׁן, וְלַפִּיד אֵשׁ, אֲשֶׁר עָבַר, בֵּין הַגְּזָרִים הָאֵלֶּה. מי שעובר בין הבתרים, הוא זה שמתחייב בברית. מי עובר? תַנּוּר עָשָׁן, וְלַפִּיד אֵשׁ, אֲשֶׁר עָבַר, בֵּין הַגְּזָרִים הָאֵלֶּה. אלוהים עובר בין הבתרים כי הוא היחיד שמתחייב בברית זו, כלפי אברם.
יח בַּיּוֹם הַהוּא, כָּרַת יְהוָה אֶת-אַבְרָם--בְּרִית לֵאמֹר:
לְזַרְעֲךָ, נָתַתִּי אֶת-הָאָרֶץ הַזֹּאת, מִנְּהַר מִצְרַיִם,
עַד-הַנָּהָר הַגָּדֹל נְהַר-פְּרָת.
יט אֶת-הַקֵּינִי, וְאֶת-הַקְּנִזִּי, וְאֵת, הַקַּדְמֹנִי.
כ וְאֶת-הַחִתִּי וְאֶת-הַפְּרִזִּי, וְאֶת-הָרְפָאִים.
כא וְאֶת-הָאֱמֹרִי, וְאֶת-הַכְּנַעֲנִי, וְאֶת-הַגִּרְגָּשִׁי, וְאֶת-הַיְבוּסִי. |
||
האזינו |
||
. |
||
האזינו |
||
האזינו |
||
חלק א בראשית יח |
||
קראו את הפסוקים ואת ההסבר |
||
האזינו |
||
. |
||
בטע זה ה' משתף את אברהם בהחלטתו להשמיד את העיר סדום. אברהם לא מקבל את זה יפה... |
||
צפו בסרטונים |
||
למדו את הפרק |
||
למדו את הפרק. ענו על כל השאלות במחברת. |
||
. |
||
למדו את הקטע |
||
למדו את הקטע |
||
למדו את הקטע |
||
למדו את הקטע |
||
קראו את היחידה |
||
קראו את היחידה |
||
קראו את היחידה |
||
למדו את היחידה |
||
התבוננו במצגת המצורפת |
||
א וַיִּהְיוּ חַיֵּי שָׂרָה, מֵאָה שָׁנָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה וְשֶׁבַע שָׁנִים--שְׁנֵי, חַיֵּי שָׂרָה. ב וַתָּמָת שָׂרָה, בְּקִרְיַת אַרְבַּע הִוא חֶבְרוֹן--בְּאֶרֶץ כְּנָעַן; וַיָּבֹא, אַבְרָהָם, לִסְפֹּד לְשָׂרָה, וְלִבְכֹּתָהּ. 1. לפני שנקרא את הפסוקים, נתייחס לסמיכות הפרשיות. סמיכות פרשיות- התבוננות במיקום של הסיפור (הפרשה) ברצף מתוך הבנה כי יש קשר בין המתואר לבין מה שסופר לפני כן (או לאחר מכן). בפרק הקודם, בראשית כ"ב, קראנו על עקדת יצחק- אברהם לקח את נו יצחק, מתוך כוונה להעלות עולה לה'. פרק זה, שמופיע מיד לאחר מכן, פותח בתיאור מותה של שרה. אם נבדוק את הקשר לפרשה הקודמת- האם מתקיים קשר של סיבה ותוצאה בין המתואר בבראשית, כ"ב ובין תיאור מות שרה בבראשית, כ"ג, א - ב? קראו את המדרש הבא:
כֵּיוָן שֶׁרָאֲתָה אוֹתוֹ אָמְרָה לוֹ: בְּנִי! מֶה עָשָׂה לְךָ אָבִיךָ? אָמַר לָהּ: נְטָלַנִי אָבִי וְהֶעֱלַנִי הָרִים וְהוֹרִידַנִי בְּקָעוֹת, וְהֶעֱלַנִי לְרֹאשׁ הַר אֶחָד גָּבוֹהַּ וְתָלוּל וּבָנָה מִזְבֵּחַ לֹא הִסְפִּיק לִגְמֹר אֶת הַדָּבָר ענו במחברת: האם לפי המדרש יש קשר בין הפרשות? 2. כמה שנים שרה חיה? חיי שרה נמשכו פרק זמן לא סביר, במיוחד בתקופת התנ"ך. ברור כי התיאור הזה הוא לא מספרי אלא ספרותי. מהו האמצעי הספרותי? הדגימו אותו מהכתוב. שרה מתה בקרית ארבע שהיא חברון. אברהם מגיע לקבור אותה ולהתאבל עליה מבאר שבע. מעניין מאוד- האם יתכן שבסוף ימיהם אברהם ושרה לא חיו באותה עיר? כתבו במחברת נימוק והסבר לאפשרות זו. |
||
ג וַיָּקָם, אַבְרָהָם, מֵעַל, פְּנֵי מֵתוֹ; וַיְדַבֵּר אֶל-בְּנֵי-חֵת, לֵאמֹר. ד גֵּר-וְתוֹשָׁב אָנֹכִי, עִמָּכֶם; תְּנוּ לִי אֲחֻזַּת-קֶבֶר עִמָּכֶם, וְאֶקְבְּרָה מֵתִי מִלְּפָנָי. ה וַיַּעֲנוּ בְנֵי-חֵת אֶת-אַבְרָהָם, לֵאמֹר לוֹ. ו שְׁמָעֵנוּ אֲדֹנִי, נְשִׂיא אֱלֹהִים אַתָּה בְּתוֹכֵנוּ--בְּמִבְחַר קְבָרֵינוּ, קְבֹר אֶת-מֵתֶךָ; אִישׁ מִמֶּנּוּ, אֶת-קִבְרוֹ לֹא-יִכְלֶה מִמְּךָ מִקְּבֹר מֵתֶךָ. ז וַיָּקָם אַבְרָהָם וַיִּשְׁתַּחוּ לְעַם-הָאָרֶץ, לִבְנֵי-חֵת. ח וַיְדַבֵּר אִתָּם, לֵאמֹר: אִם-יֵשׁ אֶת-נַפְשְׁכֶם, לִקְבֹּר אֶת-מֵתִי מִלְּפָנַי--שְׁמָעוּנִי, וּפִגְעוּ-לִי בְּעֶפְרוֹן בֶּן-צֹחַר. ט וְיִתֶּן-לִי, אֶת-מְעָרַת הַמַּכְפֵּלָה אֲשֶׁר-לוֹ, אֲשֶׁר, בִּקְצֵה שָׂדֵהוּ: בְּכֶסֶף מָלֵא יִתְּנֶנָּה לִּי, בְּתוֹכְכֶם--לַאֲחֻזַּת-קָבֶר. בני חת מזמינים את אברהם לקבור את אשתו היכן שהוא רוצה, בלי שום בעיה, ובכבוד רב. הם מכנים אותו "נשיא אלוהים". למעשה, בני חת מציעים לאברהם לקבל מקום קבורה ללא תמורה, אך אברהם מתעקש לקנות קבר. לא סתם קבר- אחוזת קבר. את מערת המכפלה של עפרון בן צחר. |
||
. |
||
. |
||
. |
||
צפו והאזינו לשיעור המצורף. לאחר מכן ענו על השאלות |
||
סיפורי האבות- יעקב | . |
|
. |
||
קראו |
||
קראו |
||
. |
||
סיפורי יוסף | סיכום שכתב לירון אנגל |
|
. |
||
. |
||
. |
||
מצגת של יא2 |
||
. |
||
. |
||
. |
||
. |
||
. |
||
. |
||
. |
||
. |
||
. |
||
מצגת יא2 |
||
המצגת של יא 2 |
||
שמות | למדו את הפרק |
|
האזינו |
||
. |
||
. |
||
למדו את הפרק |
||
הרחבה להעשרה |
||
למדו את הפרק |
||
האזינו |
||
האזינו |
||
. |
||
. |
||
האזינו |
||
. |
||
. |
||
מצגת |
||
. |
||
. |
||
. |
||
קראו את ההסבר |
||
. |
||
. |
||
. |
||
. |
||
חוק וחברה במקרא- תשפ"ג | ||
קראו את ההסבר |
||
קראו את ההסבר |
||
. |
||
. |
||
קראו את ההסבר |
||
האזינו לפודקאסט |
||
. |
||
. |
||
קראו את ההסבר |
||
. |
||
. |
||
פודקאסט |
||
צפו |
||
צפו |
||
קראו את ההסבר |
||
קראו וענו על השאלה במטלה המצורפת |
||
קראו את ההסבר |
||
קראו את ההסבר |
||
. |
||
. |
||
. |
||
. |
||
. |
||
. |
||
קטע לניתוח ולהבנה | ענו על השאלות |
|
מיומנויות | . |
|