יחידות הוראה
מעמד היהודים בעת החדשה
פרק תשיעי
השינוי במעמד המשפטי של של היהודים: עמוד 171-177 (אין צורך ללמוד את ארה"ב בעמודים174-175)
ארצות האסלאם בעמודים 180-181 - יש ללמוד לגבי אלג'יר (אין צורך ללמוד את האימפריה העותמאנית).
השפעת האמנציפציה על החברה היהודית: עמודים 181-187
משה מנדלסון ותנועת ההשכלה
פרק אחד עשר
משה מנדלסון יילמד על פי המסמך המצורף.
יישום רעיונות ההשכלה במזרח התיכון וארצות האסלאם - עמודים 211-212
תנועות וזרמים יהודיים בסוף המאה ה- 19 ובראשית המאה העשרים
פרק שנים עשר
מודרנה ותיקונים בדת
אורתודוקסיה וניאו אורתודוקסיה (עמודים 224-232)
נאציזם
מתוך הספר הראשון, "מסורת ומהפכות", עמודים 148-161.
· אידיאולוגיה נאצית: מ"פולקיזם לגזע", לאומית אתנית, טוהר הגזע הנאצי ומרחב המחיה, מיין קאמפ.
· דרכי עליית הנאצים לשלטון והתבססותם בו.
ייחודה של האנטישמיות הנאצית נגד היהודים ונגד היהדות
פרק ראשון.
עמודים 13-26
ייחודה של האנטישמיות הנאצית נגד יהודים ונגד יהדות.
מדוע היו היהודים לקבוצת יעד לאנטישמיות הגרמנית:
· הזיקה בין האידאולוגיה הנאצית לאנטישמיות המודרנית והמסורתית.
· הצגת היהדות והמוסר היהודי בחשיבה ובתעמולה הנאצית כאנטיתזה וכאויב לאריוּת ולאנושות בכלל.
שלבים במדיניות האנטי - יהודית של הנאצים בגרמניה בשנים 1933-1939
פרק שני.
עמודים 27-44
באילו דרכים יושמה האידאולוגיה האנטי יהודית בגרמניה.
מגמות במדיניות האנטי יהודית 1933-1938 :
השפלה
בידוד והגירה
חקיקה ונישול
תעמולה נאצית אנטי-יהודית
חרם כלכלי נגד היהודים
שריפת ספרי היהודים וגזירת איסור השחיטה
חקיקת חוקי הגזע - חוקי נירנברג ,ביטול האמנציפציה
אריזציה - החרמת הרכוש היהודי והוצאת היהודים מהחברה וממוסדותיה
הבידוד החברתי- התרומה מרצון של האוכלוסייה הגרמנית.
1938-1939 - שנת המפנה וההסלמה ,ליל הבדולח ומאסר ההמונים.
גורל היהודים במלחמת העולם השנייה - השואה
כיצד התאפשר הפתרון הסופי?
1.מדיניות הנאצים ושותפיהם נגד היהודים במהלך מלחמת העולם השנייה באזורים השונים.
באזורים הכבושים 1939-1941.צעד ראשון :התעללות ביהודים והשפלתם.
הקמת מחנות עבודה וכפייה.
אגרת הבזק של היידריך ,ריכוז היהודים בערים והקמת יודנרטים.
ריכוז היהודים בגטאות וסגירתם.
החרמת הרכוש היהודי.
• מיוני 1941 עד מאי 1945
"הפתרון הסופי".
"מבצע ברברוסה" וראשית פעילות הרצח של האיינזצגרופן.
הקמת מחנות ההשמדה.
ועידת ואנזה.
האקציות בגטאות ,השילוחים למחנות.
ההשמדה והסלקציות.
חיסול הגטאות.
חיסול המחנות וצעדות המוות.
2. גורל היהודים בצפון אפריקה.
חסידי אומות העולם
התמודדות היהודים עם מציאות החיים בימי השואה
פרק 6. עמודים: 143-151 (רק צ'רניאקוב), 162, 164-165, 172-186 (בלי "עונג שבת" בעמוד 181), 188-202 (עד סוף המקור).
דילמות ודרכי התמודדות בתנאים תת-אנושיים:
עמידה יהודית- "האיברלייבן "ו"קידוש החיים"המאבק לשמירה על צלם אנוש
- פעילות עזרה וסעד
- חינוך ותרבות
- לימוד תורה ,קיום מצוות ופנייה אל רבנים בשאלות הלכתיות ובהנהגת החיים (שות"ים)
התמודדות ההנהגה:
היודנרטים
- הנהגה במילכוד - צ'רניאקוב
- דילמת קבלת המינוי
- התמודדות עם מצוקת האוכלוסייה היהודית בגטו עד לגירוש למחנות ההשמדה
- דילמת ביצוע גזירות הנאצים בתקופת הגירוש וההשמדה
הנהגת רבנים: האדמו"ר מפיאסצ'נה
גילוי אחריות כלפי הקהילה והישארות בקרבה עידוד והענקת ביטחון בדרשות ובפסיקת הלכה להתנהגות בתנאים לא-שגרתיים
התנגדות מזוינת לנאצים:
מרד מזוין בגטאות ובמחנות ,מרד גטו ורשה
שאלת הגיבוי הציבורי
פרטיזנים :הדילמות גטו או יער ?סיכון מול סיכוי
"שארית הפליטה"
פרק 9. עמודים 252-260 ו - 267-270
ההתמודדות עם החזרה לחיים.
מחנות העקורים וניסיונות השיקום
תנועת "הבריחה" - ההעפלה לארץ ישראל