Topic outline
- This topic
מנהיגות ומנהיגים
בפרק זה נתמקד בהגדרת רעיון המנהיגות, נלמד מושגי יסוד בנושא, נכיר ניסויים מפורסמים, ננסה לאתר מנהיגים בקבוצה שלנו, נשאל את עצמנו האם ניתן לפתח מנהיגות? נעמוד על תכונות המנהיג ואפילו נשאל את עצמנו לשם מה נחוצים מנהיגים.
- היכנסו לפעילות 1 ועבדו בהתאם להנחיות
היכנסו לפעילות ועבדו בהתאם להנחייה
בשאלון זה ננסה לברר מה אתם חושבים על היכולת להנהיג
הכנסו לפעילות ועבדו בהתאם להנחייה
בירור ערכי
ביחידה זו נכיר את ערכי בית הספר, נדון בערכים מובילים וננסה להרכיב את תרמיל הערכים האישי שלנו.
ערכי בית הספר
בית הספר בחר תשעה ערכים כערכים המובילים בבית הספר.
ודאי ראיתם אותם ב"פאזל הערכים" התלוי על הקירות ובאתר בית הספר.
צפו בסרטון ולאחר מכן ענו על השאלון
היכנסו לפעילות ועבדו בהתאם להנחיה
צפו בסרטון ולאחר מכן ענו במחברת מנהיגות:
מה החלום שלכם?
מה נדרש כדי להגשימו?
מועדים וימי מיוחדים
במהלך השנה, ישנם מועדים שקשורים למנהיגות, למנהיגים וליזמות חברתית.
נדון במועדים אלה מתוך התייחסות למושגים שלמדנו, ומתוך בחינה מחדש של ערכים ודילמות העולים מהדיון.
ביחידה זו נתייחס ליום הזיכרון לרצח רבין, לאתוסים של חנוכה ול"ג בעומר, למנהיגות נשים במגילת אסתר, למנהיג ואנטי מנהיג בסיפור יציאת מצרים, ליום האישה הבינלאומי, יום זכויות הילד ועוד.
צפו במצגת ובצעו את המשימות בכיתה
שיעור עברית- פואטרי סלאם.
יזמות חברתית
מה עושים עם רעיון? ומה עושים אם אין רעיון? מהי יזמות חברתית ואיך מעודדים ומקדמים יזמות?
ביחידה זו נלמד מודלים של יזמות, נלמד כיצד בונים תוכנית עבודה וכיצד מקדמים תהליכים בצוות.
יזמות חברתית היא החלק המעשי של לימודי המנהיגות, ויהיה לכך ביטוי לאורך השנה, בתחנות הביצוע של המיזם הכיתתי.
מיומנויות
אילו מיומנויות נדרשות ממנהיג? אילו מיומנויות נדרשות מיזם חברתי?
אילו מיומנויות נדרשות מבוגר מערכת החינוך המבקש להשתלב בשוק העבודה ולהצליח?
ביחידה זו נמצא מאגר מיומנויות והצעות לפעילויות לפיתוח וזיהוי מיומנויות בשיעורי מנהיגות ויזמות חברתית.
כך למשל נשים דגש על: עבודת צוות וקשר בין אישי, הגדת יעדים ומטרות, התבוננות תוך אישית ורפלקציה, פרזנטציה, תכנון פרויקט, קידום תהליכים בקבוצה ועוד מיומנויות רבות.
אקטואליה
בשיעורי מנהיגות ויזמות, נתייחס לאירועים אקטואליים מתוך הבנה כי למידה משמעותית כאשר היא רלוונטית ומשוחחת עם המציאות הקיממת. זאת ועוד, שלעיתים תלמידינו חשים כי בבית הספר אין מקום "לפוליטיקה" ועל כן הם אינם מוצאים אפיק שבו יוכלו להתבטא או גורם שאיתו ניתן להתייעץ. על מנת לפתח חשיבה עצמאית וביקורתית, יש לדון במתרחש בחברה ובמדינה, על פי מודלים שמאפשרים שיח אינטלקטואלי ומכבד, מעודדים חשיבה עצמאית ומאפשרים שיח אודות דילמה ערכית ממקום ערכי ובלתי שיפוטי וסטיגמטי- תבניתי.
מחנכים משתפים
מחנכות ומחנכי מנהיגות הן והם קהילה לומדת, והואיל שכך, יש משמעות רבה לשיתוף בפעילויות, בשיעורים ובחומרים של הקהילה. כאן נמצא מאגר שכולו על טהרת השיתוף של מחנכות ומחנכי מנהיגות ויזמות. לא לשכוח לציין את המשתפת/ המשתף, לצורך בירור ושאלות, וכמובן תהילת עולם.
מעורבות קהילתית
במהלך לימודיכם בחטיבה העליונה, אתם מתנדבים במסגרות שונות וגם פועלים למען הקהילה ככיתה (במסגרת המיזמים).
ביחידה זו תתבקשו להעריך את עבודתכם ולבצע תהליכי משוב ורפלקציה.
כתבו בקצרה על מקום ההתנדבות שבו ביצעתם את שעות המעורבות הקהילתית שלכם השנה.
תארו את המקום ואת אופי ההתנדבות שלכם.
כתבו מה נתתם במסגרת ההתנדבות ומה קיבלתם מההתנדבות
נושאי מעטפת
בשנה"ל תשע"ח, נושא המעטפת שנבחר לתלמידי י"א היה "הסדר הישראלי החדש- נאום השבטים" (הנשיא ראובן ריבלין).
גם השנה ייבחר נושא מעטפת, שיאחד את תלמידי השכבה ויכוון את התלמידים למיזם ולתוצר כיתתי.
תקווה ישראלית- הסדר הישראלי החדש (נאום השבטים)
ביחידה זו נעסוק בנאומו של הנשיא ראובן ריבלין, המוכר בשם "נאום השבטים"
אנו עוסקים בנושא זה החל מהשנה שעברה, ותלמידי י"א יתבקשו לעשות מיזם משותף בנושא זה.
טבלה מארגנת להוראת מנהיגות בי"א והכנה לתערוכה:
התפתחות אישית- לחלום ולהגשים
צפו בפרסומת מן העבר.
חשבו: מה הבסיס לקצר בתקשורת בין הדמויות?
צפו בקטע של לוסי איוב: "יש לי וידוי"
חשבו: מהי הנחת היסוד עמה היא מתמודדת?