יחידות הוראה
נושא 1 - מאבק היישוב היהודי בשלטונות המנדט: העפלה, התיישבות ומאבק צבאי
המאבק הצבאי:
· הקמת תנועת המרי העברי – גורמים, דרכי פעולה, מבצעים עיקריים, נסיבות פירוקה.
· עיקרי המחלוקת בין עמדת הישוב המאורגן ל"פורשים" והיחסים בין המחתרות לאחר התפרקות תנועת המרי העברי: מאבק צמוד ומאבק רצוף - מאפייני כל גישה והשוני ביניהן.
העפלה – המאבק להבאת עולים לארץ:
· היקף התופעה (במהלך מלחמת העולם השנייה הצליחה אוניה אחת להגיע בשלום לחופי הארץ. 6 אוניות טבעו בדרכן, 9 הופנו למקומות אחרים, בעיקר איסטנבול ו-10 אוניות נתפסו על ידי הבריטים. בין ינואר 1946 למאי 1948 ניסו להגיע לחופי ישראל 58 אוניות מעפילים. 46 מהן נתפסו על ידי הבריטים, 39 נשלחו לקפריסין).
· המאבק המתמשך להבאת מעפילים חרף המדיניות המגבילה של הבריטים. המאמצים הכרוכים בהבאת כל אוניה ואוניה (רכישת האוניות, ארגון הצוות, ארגון העולים המוכנים לעלות, המסע, מבצע הורדת המעפילים לחוף והסתרתם בקיבוצים).
· ליווי המעפילים שנתפסו על ידי הבריטים למחנות או בחזרה לאירופה (אקסודוס).
· הניסיון לפגוע בתחנות המכ"ם הבריטיות.
התיישבות:
· רכישת קרקעות.
· ההתיישבות כמעצבת גבולות (11 הנקודות בנגב, פרשת ביריה).
הכנס/י להרצאתה של ד"ר אסתר אשכנזי המופיעה למטה.
בחר בפרק 'מאבק צבאי וצפה בו עד תומו, ולאחר מכן ענה על השאלות הבאות.
- מדוע התנועה הציונית סירבה בתחילה לפנות למאבק צבאי כנגד הבריטים?
- מהו האירוע שהוביל לפירוק תנועת המרי העברי? הצג את האירוע, והסבר את הסיבה בגינה הוא הוביל לפירוק תנועת המרי העברי.
- איזה מנהיג תמך כבר בראשית הדרך בניהול מאבק צבאי כנגד הבריטים (בניגוד לעמדת התנועה הציונית) ובמסגרת איזה ארגון הוא פעל?
- הסבר מדוע ההתיישבות וההעפלה נחשבים גם הם כסוג של מאבק בבריטים.
בהצלחה!
- מדוע התנועה הציונית סירבה בתחילה לפנות למאבק צבאי כנגד הבריטים?
גטוטון
נושא 2 - העברת שאלת ארץ-ישראל לאו"ם
· שיקולי הבריטים בהעברת שאלת ארץ ישראל לאו"ם (שיקולי מדיניות חוץ ופנים)
· הדיון בעצרת הכללית – נאום גרומיקו כביטוי לעמדת ברית המועצות. ההסברים למדיניות הסובייטית.
· עמדת ארצות הברית והגורמים לעיצובה.
בנושא זה יש להדגיש את השפעת המלחמה הקרה על התנהלות המעצמות.
· הועדה שהוקמה על ידי האו"ם כדי להציע פתרון לשאלת א"י. היכן גבו עדויות? המלצותיה?
· החלטת כ"ט בנובמבר– הפעילות הדיפלומטית היהודית לגיוס תומכים בה, תוכנה ומשמעותה.
· התגובות להחלטה – בקרב הישוב היהודי, הפלסטינים ומדינות ערב.
צפה בהמשך הרצאתה של ד"ר אסתר אשכנזי המופיע למטה.
הפרק הרלבנטי לנושא זה הוא מקטע ההרצאה המסומן ב'החלטת האו"ם'.
לאחר שתצפו בסרטון ענו על השאלות הבאות.בהצלחה!
נושא 3 - מלחמת העצמאות
- מאפיינים כלליים של המלחמה
- שלב א' (עד הכרזת המדינה) – יחסי הכוחות והיתרונות
היחסיים של כל צד; יעדי הצדדים הלוחמים; דרכי הלחימה והמניעים; הישגים וקשיים.
- שלב ב' של המלחמה (מפלישת צבאות ערב ועד החתימה על
הסכמי שביתת הנשק) – יחסי הכוחות והיתרונות היחסיים של כל צד; יעדי הצדדים הלוחמים
ומניעיהם; מתווה כללי של המלחמה (החלוקה ל-4 תקופות משנה); יעדי ישראל בכל אחת מתקופות
המשנה ומידת השגתם.
- מאפיינים כלליים של המלחמה
נושא 4 - ההכרזה על הקמת מדינת ישראל, הקמת צה"ל, פירוק המחתרות ופירוק מטה הפלמ"ח.
הויכוח על הכרזת המדינה
- נסיבות ההכרזה: המצב בחזיתות (הישגי תכנית ד',
נפילת גוש עציון, מצור בעיר העתיקה, עזיבת הבריטים).
- הדיון ב-12 במאי – הסבר מניעי התומכים בהכרזה
על הקמת המדינה עם עזיבת הבריטים.
- השיקולים
בעד דחיית ההכרזה על הקמת המדינה.
הקמת צה"ל, פירוק המחתרות ופירוק מטה הפלמ"ח
- הקמת צה"ל – נוסח השבועה.
- מניעי בן-גוריון לפזר את מטה הפלמ"ח. השפעות
צעד זה.
- פירוק אצ"ל ולח"י ושילובם במערך הצהלי
- הקשיים בביצוע (פרשת אלטלנה כמקרה בוחן).
ראשית יוני 1948 יצאה מצרפת אנייה, ועליה כתשע מאות (900) עולים וכן מאות רובים ומקלעים. הייתה זו האנייה "אַלְטֶלֶנָה" (כינויו הספרותי של ז'בוטינסקי) שיצאה לארץ ביוזמת התנועה הרוויזיוניסטית.
מאחר שבראשית החודש נחתם הסכם עם מנחם בגין על פירוק אצ"ל ומסירת נשקו לצה"ל, תבעה ממשלת ישראל להעביר לרשותה את כל הנשק. האצ"ל דרש עשרים אחוז מהנשק בשביל אנשיו, שפעלו בנפרד בירושלים.לאחר שאנשי אצ"ל ניסו לפרוק את הנשק מהאנייה, ניתן להם אולטימטום להפסיק את הפריקה ולהוציא את האונייה ללב ים. אך במקום לצאת ללב ים ירדו רוב האנשים מן האנייה בחוף כפר ויתקין, ואלטלנה פנתה לחוף תל-אביב, ושם עלתה על שרטון.
(חיה רגב וד"ר אביגיל אורן, מתוך אתר מט"ח)
לאחר מכן טענו אנשי האצ"ל כי שילוחם ללב ים נועד לפגוע בהם. אנשי ההגנה טענו כי אנשי האצ"ל תכננו מרד. האנייה נפגעה מירי תותחים, אך ראשי אצ"ל החליטו שלא להגיב, ובכך נמנעה מלחמת אחים במהלך מלחמת העצמאות----------------------
בפורום זה נדון בסוגית הפגזת האוניה אלטלנה, הפגזה אשר הייתה ונותרה עד היום שנויה במחלוקת, והייתה הביטוי הקיצוני לחוסר האמון ששרר בין חברי המחתרות 'הסוררות' לבין הנהגת המדינה ודוד בן גוריון בראשה.
על מנת לקבל ציון, עליכם לענות על השאלה המופיעה בקבוצת הדיון.
שימו לב - לא תוכלו להגיב לתלמיד אחר לפני שתכתבו את ההתייחסות הראשונית שלכם.
בהצלחה!
- נסיבות ההכרזה: המצב בחזיתות (הישגי תכנית ד',
נפילת גוש עציון, מצור בעיר העתיקה, עזיבת הבריטים).
נושא 5 - הסכמי שביתת הנשק והיווצרות בעיית הפליטים הפלסטינים
הסכמי שביתת הנשק
- הבהרת המושגים – הפסקת אש, שביתת נשק, הסכמי שלום.
- מניעי ישראל ומדינות ערב לחתימה על ההסכמים.
- הכרת הגבולות שנוצרו בעקבות ההסכמים והיו לגבולותיה הבינלאומיים והמוכרים של ישראל עד מלחמת ששת הימים ('הקו הירוק').
בנושא זה אין צורך לעסוק בסעיפי ההסכמים עם כל אחת מהמדינות
היווצרות בעיית הפליטים הפלסטינים
- קריסת החברה הפלסטינית – הגורמים לבריחת ערביי א"י בשלב הראשון של המלחמה (עד פלישת צבאות ערב).
- עזיבה וגירוש הפלסטינים בשלב השני של המלחמה.
נושא 1 - תהליך הדה-קולוניזציה והקמת מדינות עצמאיות
- הבהרת המושג דה-קולוניזציה (הסבר התופעה, זירת ההתרחשות, התקופה: 1945 עד תחילת שנות ה-60).
- הגורמים לתהליך הדה-קולוניזציה.
- מאפיינים כלליים של התהליך במזרח התיכון ובצפון אפריקה
- תוצאות התהליך והכרת דוגמא מארץ אחת
נושא 2 - השפעת גורמים שונים על גורל היהודים בארצות האסלאם
- מבט-על: הגדרת האזור, מספרם מעמדם ומצבם הכללי של יהודי ארצות האסלאם ערב הקמת מדינת ישראל.
- הגורמים השונים שעיצבו את גורל יהודי ארצות האסלאם, החל מסוף שנות ה-40.
- הדגמה –הגורמים השונים שהשפיעו על גורל היהודים כפי שבאו לידי ביטוי באחת הארצות.
נושא 3 - מלחמת יום הכיפורים
- הגורמים למלחמה, והנסיבות בהן פרצה (אירועי סוף השבוע בו פרצה המלחמה).
- תוצאות המלחמה (בטווח המיידי).
- השפעות המלחמה על מדינת ישראל (חברתית, כלכלית, ביטחונית ופוליטית).
- השפעות המלחמה על מדינות ערב.
נושא 1 - העלייה בשנות החמישים והשישים
- היקף העלייה וארצות המוצא.
- הגורמים לעלייה לישראל בשנות ה-50 וה-60.
- מאפייני העלייה (עליית הצלה, עלייה מבוקרת, עלייה חשאית, ניצולי שואה)
- תהליך הקליטה: הקשיים, השיקולים המשפיעים על תהליך הקליטה, כולל תפיסת כור ההיתוך (מיזוג גלויות) כמעצבת את תהליך הקליטה והגורמים לה.
- אירועי ואדי סאליב – משמעותם והשפעתם על החברה הישראלית.
נושא 2 - התמורות בעיצוב זיכרון השואה עד סוף המאה ה-20
עיצוב זיכרון השואה בשנות ה-50:
- העצמת מרכזיות המרד בגטאות כמוקד להזדהות החברה הישראלית עם נושא השואה.
- ניכור ואי-קבלה של הסיפור האישי של הניצולים.
- חקיקה כדרך לעיצוב הזיכרון הממלכתי, ימי זיכרון, אנדרטאות ומוסדות הנצחה.
- הויכוח סביב הסכם השילומים עם גרמניה.
- פרשת קסטנר.
התמורות בעיצוב זיכרון השואה בשנות ה-60 וה-70:
- השפעת משפט אייכמן על יחס החברה הישראלית לשואה בכלל ועל היחס לניצולים בפרט.
השינוי בעיצוב זיכרון השואה בעקבות מלחמת ששת הימים ומלחמת יום הכיפורים
- השפעת מלחמות ישראל ופיגועי הטרור על יחס החברה הישראלית לשואה (מלחמת ששת הימים ויום הכיפורים, רצח הספורטאים במינכן, גורל ילדי בית הספר בצפת במעלות 1974, חטיפת מטוס אייר פרנס לאנטבה).