מטלה- הזאת נעמי?- גרסה בסיסית (מטלה 1)

קראו את הפסוקים הבאים:


יט וַתֵּלַכְנָה שְׁתֵּיהֶם, עַד-בּוֹאָנָה בֵּית לָחֶם; וַיְהִי, כְּבוֹאָנָה בֵּית לֶחֶם, וַתֵּהֹם כָּל-הָעִיר עֲלֵיהֶן, וַתֹּאמַרְנָה הֲזֹאת נָעֳמִי.  כ וַתֹּאמֶר אֲלֵיהֶן, אַל-תִּקְרֶאנָה לִי נָעֳמִי:  קְרֶאןָ לִי מָרָא, כִּי-הֵמַר שַׁדַּי לִי מְאֹד.  כא אֲנִי מְלֵאָה הָלַכְתִּי, וְרֵיקָם הֱשִׁיבַנִי יְהוָה; לָמָּה תִקְרֶאנָה לִי, נָעֳמִי, וַיהוָה עָנָה בִי, וְשַׁדַּי הֵרַע לִי.  כב וַתָּשָׁב נָעֳמִי, וְרוּת הַמּוֹאֲבִיָּה כַלָּתָהּ עִמָּהּ, הַשָּׁבָה, מִשְּׂדֵי מוֹאָב; וְהֵמָּה, בָּאוּ בֵּית לֶחֶם, בִּתְחִלַּת, קְצִיר שְׂעֹרִים


עד כה פגשנו מספר דמויות: רות המואביה, נעמי, עורפה, אלימלך, כליון ומחלון.

ראינו כי הדמויות הגבריות עוזבות אותנו ואנו נשארים עם שלוש נשים: נעמי ושתי כלותיה - עורפה ורות.


כעת נלמד מהו מדרש שם?

הענקת שם הייתה בעלת חשיבות גדולה בימי המקרא. על-פי התפיסה המקובלת בעת העתיקה, סימל השם את גורלו או את אישיותו של נושא השם. 


1. הגדירו במחברת מדרש שם

מדרש שם הוא הסבר למקורו או למשמעותו של שם פרטי של אדם או של מקום.

2. תנו שתי דוגמאות מהפסוקים הבאים למדרש שם:

ב וְשֵׁם הָאִישׁ אֱלִימֶלֶךְ וְשֵׁם אִשְׁתּוֹ נָעֳמִי וְשֵׁם שְׁנֵי-בָנָיו מַחְלוֹן וְכִלְיוֹן, אֶפְרָתִים--מִבֵּית לֶחֶם, יְהוּדָה; וַיָּבֹאוּ שְׂדֵי-מוֹאָב, וַיִּהְיוּ-שָׁם.  ג וַיָּמָת אֱלִימֶלֶךְ, אִישׁ נָעֳמִי; וַתִּשָּׁאֵר הִיא, וּשְׁנֵי בָנֶיהָ.  ד וַיִּשְׂאוּ לָהֶם, נָשִׁים מֹאֲבִיּוֹת--שֵׁם הָאַחַת עָרְפָּה, וְשֵׁם הַשֵּׁנִית רוּת; וַיֵּשְׁבוּ שָׁם, כְּעֶשֶׂר שָׁנִים. 


דוגמה: מחלון - שמו מרמז על עתידו, ימות ממחלה.

3. קראו פס' כ - נעמי מבקשת מנשות בית לחם שישנו את שמה לשם מרא

מה הסיבה לשם החדש? 

ישנה משמעות הפוכה מהשם הקודם שלה, למה?

4. רות לא מקבלת שם חדש אבל יש לה כינויים שמלווים את שמה.

כיצד מכונת רות מהרגע שהיא ונעמי מגיעות לבית לחם?
מה אנו למדים מהיחס של תושבי המקום לרות?


ענו בתיבת ההגשה למטה

שימו לב שאתם מתחברים תחת המשתמש שלכם

בהצלחה!