מטלת סיכום - מאברהם עד אודיסאוס

הכירו, מושג חדש

אוֹדִיסֵאָה, אוֹדִיסֵיָה
שֵׁם עֶצֶם - נְקֵבָה
כִּנּוּי לְמַסָּעוֹת וְלִנְדוּדִים אֲרֻכִּים מְלֵאֵי הַרְפַּתְקוֹת.

אז מה זה בעצם?

האוֹדִיסֵיאָה (Odyssey) היא אפוס, סיפור ארוך שנכתב על 24 ספרים. 

היא נכתבה על ידי הומרוס היווני. באודיסיאה מתואר מסעו הביתה של גנרל יווני בשם אודיסיאוס, לאחר הקרב שבו כבש הצבא היווני את העיר טרויה. המסע בחזרה הביתה ארך 10 שנים שלמות ובמהלכו חווה אודיסאוס חוויות רבות.

לאחר תום הקרב בטרויה, חייב אודיסאוס למצוא את דרכו לאיתקה שביוון, שם ממתינה לו פלופוני אשתו. בדרך עם אנשיו, הם חווים חוויות אינספור, ביניהן מאבק בקיקלופים, עמידה בפיתוי של הסירנות המזמרות, לכידה על ידי הנימפה קליפסו והיסחפות על גבי דוברה בלב ים.

בתום מסעו הארוך ועתיר ההרפתקאות של אודיסאוס הביתה, הוא מגלה שאשתו פלופוני עדיין ממתינה לו ושהיא דחתה 108 מחזרים(!) שניסו במהלך השנים לשכנע אותה במות בעלה ובקשו לשאתה לאשה.

סיפור האודיסיאה שלקוח מהעולם הפגאני, של עבודת האלילים היוונית, חלחל לעולם הנוצרי והפך לאחד החשובים בתרבות המערבית.

האודיסיאה והתיאורים העשירים והנועזים שבו, הציתו את דמיונם של סופרים לאורך מאות שנים ושל תסריטאים במאה האחרונה. הם הרבו להדהד אותה בסיפוריהם ולקחו אותה לכל תקופה אפשרית ולכל פינה בתבל, כולל החלל החיצון (בסרט "אודיסיאה בחלל 2001" של סטנלי קובריק).

צפו בהרצאתה של פרופ' רחל צלניק אברמוביץ:

 

 

לדבריה של הפרופ' "האודיסאה הפכה למשל, משל ארוך שמוביל אל הלא נודע, מסע לגילוי עצמי, גילוי פיזי, גאוגרפי, אינטלקטואלי..."

"הדרך = היא המשל לחיים"

אם נסכם את דבריה כשאנחנו רוצים לתאר מסע ארוך ובעל תובנות אנחנו נשתמש במטבע הלשון "אודיסאה".

מכאן, ניתן להבין שאדם שיוצא למסע, על אף שהמסע הוא מסע פיסי, הוא עובר גם מסע רוחני והוא אף פעם לא יחזור מהמסע כאותו אדם שיצא אליו.


המטלה שלכם.ן:

כמו סיפור אודיסאה המפורסם ישנם סיפורי מסע רבים, אחד הסיפורים הבולטים שעסקנו בו הוא סיפור מסעו של אברהם.

למעשה פגשנו את אברהם בתחילת מסעו בבראשית י"ב שנקרא לצו האלוהי ולניתוק מעברו, עברנו עם אברהם תחנות רבות בדרך, מצרים, באר שבע, חרן, ארם נהריים, חברון ולבסוף נפרדו מאברהם כאשר הוא נקבר במערת המכפלה.

עם אברהם עברנו מסע ארוך, מסע של התגברות, אמונה בה' בכל מחיר, מסע שכרוך בניסיונות, קשיים בדרך (במה אדע כאירשנה? ברית בין הבתרים) ולבסוף הגשמת הבטחות ה' לילד ולתחילתו של כיבוש הארץ.


אותו אברהם שהכרנו אי שם בתחילת פרק בראשית, הוא לא אברהם שאנחנו פוגשים בסיום מסעו וחייו.


אדם שיוצא למסע, לא חוזר מהמסע אותו אדם


1. בחרו סיפור מסע שאתם מכירים (אגדות, מסע בזמן, סיפור אישי של אדם שאתם מכירים) (20%)
2. תארו מיהו הגיבור המסע? היכן מסעו מתחיל והיכן מסתיים. (30%)
3. כתבו על המסע הפיסי (המקומות בהם עבר) והמסע הרוחני (התהליך שעבר בדרך, למשל: התבגרות, התפקחות). (30%)

4. הוסיפו תמונות, סרטונים, כתבות - כל דבר שיוכל להמחיש את המסע

(20%)


העבודה היא אישית!

זכרו: שמירה על טוהר הבחינות היא ערך חשוב בבית הספר. 

בהצלחה

קהילת תנ"ך