החיים בגטו
קראו את הקטעים וענו על הסעיפים שאחריו:
קטע מקור 1:
"היוקר משתולל, ואין לתאר את המחסור. התמותה עלתה בצורה מחרידה. אנשים נופלים ברחובות. הבריות מוכרות את הכותנות שלעורן ואת הכר שלמראשותיהן. ליד כל שער סוחרים בסוכריות ב-5 וב- 10 גרוש. כאשר הלחם היה לדבר שבמותרות, מרמים את הרעב בסוכריה. אין מספר לפושטי היד (קבצנים) הרעב הוליד מקצוע חדש: "חוטפים". בסחבות בלויות ומזוהמות, בלתי מסופרים ובלתי מגולחים, הפנים שטופי דם ומלאי חבורות, אורבים ה-"חוטפים" לחבילה, לתרמיל, לכיכר לחם, ללחמנייה ולראש סלק מתוך סל המוכר. החולים בבתי החולים היהודיים סובלים חרפת רעב. אין לתאר את סבל הילדים. לעוללים אין חלב. גדל קציר (המוות) השחפת. מחסור נורא ואכזרי שורר בקרב המון היהודים. הספסרים (סוחרים) הקשוחים, שאבד להם צלם אדם, פושטים את עורם של השלדים... על הרעב נוספה מכת החטיפה לעבודה. השוחד משגשג. בני העשירים פודים את נפשם, והמשטרה היהודית סוחרת באנשים תמורת כמה זלוטי(מטבע פולני)...
(ביולעטין", גיליון 6, 16 מאי 1941,מתוך: עיתונות המחתרת, כרך ב', עמ' 259-260)
קטע מקור 2:
"בכל גוש בתים הופעל ועד סיעוד, כדי לעזור לנפגעים ביותר. הופעלו בתי-תמחוי עממיים, שחילקו חינם ארוחות קלות לעניים. בתי-ספר פעלו בחשאי. ישיבות למדו בחשאי. נתפרסמו שבועונים ועלונים בעברית, ביידיש ובפולנית".
(מתוך רשימותיו של מרטין גילברט, מסע אחרון, עמוד -88)
א. השוו את החברה היהודית בשני קטעי המקור. בססו את תשובתכם על שני תבחינים לבחירתכם האישית. הסבירו מה אתם לומדים מהשוואה זו לגבי החיים בגטו?
ב. הסבירו באיזו מידה ניתן לראות את תנאי החיים בגטו כתוכנית גרמנית מכוונת להכחדת היהודים? בססו את ההסבר על שתי עובדות היסטוריות.