הנציב מברלין- הקדמה לפירושו על ספר בראשית

קראו את הטקסט המצורף וענו על שתי השאלות שבסופו


זֶה הַסֵּפֶר הַנִּקְרָא סֵפֶר בְּרֵאשִׁית נִקְרָא בְּפִי הַנְּבִיאִים סֵפֶר הַיָּשָׁר כִּדְאִיתָא בְּמַסֶּכֶת עֲבוֹדַת כּוֹכָבִים (כ"ה, ע"א) עַל שְׁנֵי מִקְרָאוֹת: בְּסֵפֶר יְהוֹשֻׁעַ (י', י"ג), 'הֲלאׁ הִיא כְתוּבָה עַל סֵפֶר הַיָּשָׁרבי, וּבְסֵפֶר שְׁמוּאֵל ב' (א', י"ח), 'וַיֹּאמֶר לְלַמֵּד בְּנֵי יְהוּדָה קָשֶׁת, הִנֵּה כְתוּבָה עַל סֵפֶר הַיָּשָׁרבי. וּמְפָרֵשׁ רבי יוֹחָנָן: זֶה סֵפֶר אַבְרָהָם, יִצְחַק וְיַעֲקֹב שֶׁנִּקְרְאוּ יְשָׁרִים, שֶׁנֶּאֱמַר 'תָּמוּת נַפְשִׁי מוֹת יְשָׁרִים'. וְיֵשׁ לְהָבִין הַטַּעַם לָמָּה קָרָא בִּלְעָם אֶת אֲבוֹתֵינוּ בַּשֵּׁם יְשָׁרִים בְּיִחוּד, וְלֹא צַדִּיקִים אוֹ חֲסִידִים וְכַמְּדֻמֶּה, וְגַם לָמָּה מְכֻנֶּה זֶה הַסֵּפֶר בְּיִחוּד בַּכִּנּוּי יְשָׁרִים. וּבִלְעָם הִתְפַּלֵּל עַל עַצְמוֹ שֶׁיְּהֵא אַחֲרִיתוֹ כְּמוֹ בַּעֲלֵי זֶה הַכִּנּוּי. וְהָעִנְיָן דְּנִתְבָּאֵר בְּשִׁירַת הַאֲזִינוּ עַל הַפָּסוּק 'הַצּוּר תָּמִים פָּעֳלוֹ וגו', צַדִּיק וְיָשָׁר הוּא'. דְּשֶׁבַח יָשָׁר הוּא נֶאֱמַר לְהַצְדִּיק דִּין הקב"ה בְּחֻרְבַּן בַּיִת שֵׁנִי שֶׁהָיָה דּוֹר עִקֵּשׁ וּפְתַלְתֹּל.

וּפֵרַשְׁנוּ שֶׁהָיוּ צַדִּיקִים וַחֲסִידִים וַעֲמֵלֵי תּוֹרָה, אַךְ לֹא הָיוּ יְשָׁרִים בַּהֲלִיכוֹת עוֹלָמִים. עַל כֵּן, מִפְּנֵי שִׂנְאַת חִנָּם שֶׁבְּלִבָּם זֶה אֶת זֶה, חָשְׁדוּ אֶת מִי שֶׁרָאוּ שֶׁנּוֹהֵג שֶׁלֹּא כְּדַעְתָּם בְּיִרְאַת ה' שֶׁהוּא צְדוֹקִי וְאֶפִּיקוֹרֶס, וּבָאוּ עַל יְדֵי זֶה לִידֵי שְׁפִיכוּת דָּמִים בְּדֶרֶךְ הַפְלָגָה וּלְכָל הָרָעוֹת שֶׁבָּעוֹלָם, עַד שֶׁחָרַב הַבַּיִת. וְעַל זֶה הָיָה צִדּוּק הַדִּין.

שהקב"ה יָשָׁר הוּא וְאֵינוֹ סוֹבֵל צַדִּיקִים כָּאֵלּוּ, אֶלָּא בְּאֹפֶן שֶׁהוֹלְכִים בְּדֶרֶךְ הַיָּשָׁר גַּם בַּהֲלִיכוֹת עוֹלָם וְלֹא בְּעַקְמִימוּת, אע"ג - אף על גב - שֶׁהוּא לְשֵׁם שָׁמַיִם, דְּזֶה גּוֹרֵם חֻרְבַּן הַבְּרִיאָה וַהֲרִיסוֹת יִשּׁוּב הָאָרֶץ. וְזֶה הָיָה שֶׁבַח הָאָבוֹת, שֶׁמִּלְּבַד שֶׁהָיוּ צַדִּיקִים וַחֲסִידִים וְאוֹהֲבֵי ה' בָּאֹפֶן הַיּוֹתֵר אֶפְשָׁר, עוֹד הָיוּ יְשָׁרִים, הַיְנוּ שֶׁהִתְנַהֲגוּ עִם אֻמּוֹת הָעוֹלָם, אֲפִלּוּ עוֹבְדֵי אֱלִילִים מְכֹעָרִים, מִכָּל מָקוֹם הָיוּ עִמָּם בְּאַהֲבָה וְחָשׁוּ לְטוֹבָתָם בַּאֲשֶׁר הִיא קִיּוּם הַבְּרִיאָה.



1. מהי הגדרת "דרך הישר" לפי דברי הנצי"ב מוולוז'ין?

2.

הנצי"ב כתב: "חשדו את מי שנוהג שלא כדעתם ביראת ה' שהוא צדוקי ואפיקורס".  כיצד הייתם מתייחסים לתופעה כזו?