הערכה חלופית- משימה ראשונה: מה קרה בגן עדן?
ציון הבגרות בתנ"ך מורכב משני חלקים:
חלק א- 30% מהבגרות- בכיתה י. הנושא: סיפורי הראשית, דרך הערכה: הערכה חלופית (מטלות)
חלק ב- 70% מהבגרות- בכיתה יא. הנושאים: סיפורי האבות, התהוות האומה, חוק וחכמה. דרך הערכה: בחינת בגרות, בחינות ומשימות להערכה.
זוהי המשימה הראשונה בחלק א, 30% מהבגרו סיפורי הראשית. בהמשך ינתנו משימות נוספות.
יש להגיש בקמפוס, עליך לודא כי הנך מחובר/ת עם שם משתמש וסיסמה.
משימה זו עוסקת בבריאת האישה ובסיפור אכילת פרי עץ הדעת.
1. קראו בראשית, ב, טו- כה.
א. בפסוק יז מופיע האיסור הראשון שהוטל על האדם. מהו האיסור? מהן ההשלכות במקרה של הפרת האיסור?
ב. בפסוק יח אלוהים מסיק מסקנה בקשר לטבע האדם. מהי המסקנה? מהן שתי הפעולות שהאל עושה בעקבות מסקנה זו? (פסוקים יט- כב)
ג. מאיזו פעולה האדם לא מרוצה ומאיזו פעולה הוא כן מרוצה? בסס/י על הכתוב.
ד. סיפור אטיולוגי הוא סיפור שבא להסביר תופעה (חברתית או טבעית) באמצעות סיפור.
הסבר/י מדוע פסוקים כב- כד הם סיפור אטיולוגי. הסבר/י איזו תופעה מוסברת על ידי הסיפור.
2. קרא/י בראשית ג', א- ו
א. הנחש משכנע את האישה להפר את האיסור של ה' מהפרק הקודם. צטט/י שני דברים שהנחש אומר כדי לפתות את האישה לעשות זאת.
ב. בעקבות השיכנוע, האישה רואה את "המוצר" (= פרי עץ הדעת) באופן אחר. צטט/י שני תיאורים של "המוצר" בעיני האישה.
ג. האישה והאיש מפרים את האיסור, בעיקבות הפיתוי המוצלח של הנחש.
ג. 1. מהו פיתוי? כתב/י הגדרה וציינ/י את המקור.
ג. 2. לפניך
ג. 3. כולנו נתקלים במצבים בהם הפיתוי גדול ואנו מתקשים לנהוג באיפוק.
תאר/י מקרה בו נאלצת להתמודד עם דבר דומה, צייני האם הצלחת להתגבר על הפיתוי ומהם הדברים שעזרו לך להתגבר או שהיקשו עליך לעשות זאת.
יש להגיש את העבודה עד לתאריך 21/12.
הציון יכלל בציון מחצית א וכמובן בציון בגרות שלב א.