מונחים ומושגים- סיפור מקראי (בראשית ושמות)
מיוחד | א | ב | ג | ד | ה | ו | ז | ח | ט | י | כ | ל | מ | נ | ס | ע | פ | צ | ק | ר | ש | ת | הכל
מ |
---|
מדרש שם | ||
מידה כנגד מידהכחומרת המעשה כך חומרת העונש. כדי לחזק את הקשר בין המעשה לבין העונש, בדרך כלל המספר ישתמש באותה מילה כדי לקשר בין החטא ובין העונש, בין הסיבה ובין התוצאה. דוגמה: ו וַתֵּרֶא הָאִשָּׁה כִּי טוֹב הָעֵץ לְמַאֲכָל וְכִי תַאֲוָה-הוּא לָעֵינַיִם, וְנֶחְמָד הָעֵץ לְהַשְׂכִּיל, וַתִּקַּח מִפִּרְיוֹ, וַתֹּאכַל; וַתִּתֵּן גַּם-לְאִישָׁהּ עִמָּהּ, וַיֹּאכַל. החטא: אכילה מעץ הדעת.
יד וַיֹּאמֶר יְהוָה אֱלֹהִים אֶל-הַנָּחָשׁ, כִּי עָשִׂיתָ זֹּאת,
אָרוּר אַתָּה מִכָּל-הַבְּהֵמָה, וּמִכֹּל חַיַּת הַשָּׂדֶה;
עַל-גְּחֹנְךָ תֵלֵךְ, וְעָפָר תֹּאכַל כָּל-יְמֵי חַיֶּיךָ.
יז וּלְאָדָם אָמַר, כִּי-שָׁמַעְתָּ לְקוֹל אִשְׁתֶּךָ, וַתֹּאכַל
מִן-הָעֵץ, אֲשֶׁר צִוִּיתִיךָ לֵאמֹר לֹא תֹאכַל מִמֶּנּוּ--אֲרוּרָה
הָאֲדָמָה, בַּעֲבוּרֶךָ, בְּעִצָּבוֹן תֹּאכְלֶנָּה, כֹּל יְמֵי
חַיֶּיךָ.
יח וְקוֹץ וְדַרְדַּר, תַּצְמִיחַ לָךְ; וְאָכַלְתָּ, אֶת-עֵשֶׂב הַשָּׂדֶה. העונש: הנחש יאכל עפר, האדם יאכל בעצבון. | ||
מילה מנחהמילה שחוזרת בפרק חזרה רבת משמעות, ובאה להדגיש רעיון או מסר. בדרך כלל נראה שורש של מילה בהטיות שונות ולפעמים ביטוי. דוגמה:
ב וְאֶעֶשְׂךָ, לְגוֹי גָּדוֹל, וַאֲבָרֶכְךָ, וַאֲגַדְּלָה שְׁמֶךָ; וֶהְיֵה, בְּרָכָה.
ג וַאֲבָרְכָה, מְבָרְכֶיךָ, וּמְקַלֶּלְךָ, אָאֹר; וְנִבְרְכוּ בְךָ, כֹּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה. (בראשית, י"ב, ב) | ||
מספר טיפולוגיבמקרא ישנו שימוש במספרים בעלי משמעות ספרותית סמלית ולא מתמטית מדויקת. המספרים: 3, 7, 10, 12, 40 וכפולותיהם הם מספרים טיפולוגיים המסמלים קדושה או שלמות. דוגמה: א וַיִּהְיוּ חַיֵּי שָׂרָה, מֵאָה שָׁנָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה וְשֶׁבַע שָׁנִים--שְׁנֵי, חַיֵּי שָׂרָה 127- טיפולגיה מושלמת: 12 כפול 10 ועוד 7 (זהו גם מספר המדינות עליהן מושל אחשוורוש. מקרי? I dont think so). | ||