שאלת מקור: הנהגה יהודית בגטאות

א.לפניכם קטע מתוך יומנו של חיים אהרון קפלן ,שנכתב בגטו ורשה, אפריל 1941. קראו אותו וענו על השאלות.

"ה"קהילה", ובלשון הכובש: היודנראט, היא תועבה בעיני הקהל הוורשאי. כשמזכירים את הקהילה, דמו של כל אחד מתחיל רותח. אלמלא מוראה של מלכות, היה בא לידי שפיכות דמים (...) היא איננה בחירת הקהל, אלא עלתה לגדולה על-ידי התמנות ובתוקף המאורעות ומטעם השלטון הנאצי, שבהתאם לשיטתו, העניק לה זכויות אוטונומיות, לא רק תרבותיות אלא אף ממלכתיות. סטאז'ינסקי מינה את צ'רניאקוב, שעד התמנותו איש לא ידעו, כמוהו כאלפי רבבה (...). השמועה מהלכת, שהנשיא עצמו הוא דווקא אדם כשר, אלא שהפמליה שלו היא חלאת המין האנושי. מלבד שניים-שלושה היוצאים מן הכלל, ושאין להם שום השפעה, כמו הפרופסור בלבן וא. וולפוביץ, וכל יועציו הם מן הפסולת הציבורית. לא אכנה בשמותיהם, כי אינם כדאיים, ששמותיהם יישארו חקוקים בתולדות הקהילה הוורשאית, אבל ידועים הם כבני בליעל (...) הקהילה נעשתה להם כפרה חולבת ולמעיין לא אכזב לקחת שוחד וממילא לעשוק דלים ולרוצץ אביונים. הכול נקרא על שם הנשיא והכול נעשה מטעמו. ובאמת הכול נעשה שלא בידיעתו ואפילו בלי הסכמתו, ואולי גם נגד דעתו ורצונו".

(*בתוך: "השואה בתיעוד": מבחר תעודות על חורבן יהודי גרמניה, אוסטריה, בריה"מ ופולין", עורכי הספר: יצחק ארד, ישראל גוטמן, אברהם מרגליות, הוצאת יד ושם עמ' 183)

 על פי הקטע, הציגו את הטיעון של חיים אהרון קפלן בנוגע ליודנראט. בתשובתכם התייחסו לטענה ולנימוק.

בחרו מספר הלימוד, קטע מקור חזותי/מילולי הנוגד את טענתו של חיים קפלן והסבירו את בחירתכם באמצעות שתי פעולות של היודנראטים בגטאות. ציינו מראה מקום מדויק (שם הספר, הוצאה, שם המקור, עמ')


 ב.הציגו את המטרות ואת דרכי הפעולה של תנועות הנוער בגטאות בתקופה שלפני ביצוע "הפתרון הסופי". 

- מדוע חברי תנועת הנוער הם אלה שיזמו והובילו את המרידות  בזמן ביצוע "הפתרון הסופי"?