בראשית, כ"א, כב- לד- אברהם משיג את באר שבע
אברהם קיבל מה' שתי הבטחות- הבטחת הזרע (שמתחילה להתגשם עם הולדת יצחק) והבטחת הארץ. בקטע זה נלמד כיצד אברהם השיג בעלות על באר- שבע. חשוב לדעת- כיבוש עיר היא הדרך הפחות טובה להשיג בעלות על מקום, כי תהיה מחלוקת על הבעלות. רכישה של מקום היא הדרך להשיג בעלות על שטח לעולם!
כב וַיְהִי, בָּעֵת הַהִוא, וַיֹּאמֶר אֲבִימֶלֶךְ וּפִיכֹל
שַׂר-צְבָאוֹ, אֶל-אַבְרָהָם לֵאמֹר: אֱלֹהִים עִמְּךָ, בְּכֹל
אֲשֶׁר-אַתָּה עֹשֶׂה.
כג וְעַתָּה, הִשָּׁבְעָה לִּי בֵאלֹהִים הֵנָּה, אִם-תִּשְׁקֹר
לִי, וּלְנִינִי וּלְנֶכְדִּי; כַּחֶסֶד אֲשֶׁר-עָשִׂיתִי עִמְּךָ,
תַּעֲשֶׂה עִמָּדִי, וְעִם-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר-גַּרְתָּה בָּהּ.
כד וַיֹּאמֶר, אַבְרָהָם, אָנֹכִי, אִשָּׁבֵעַ.
אבימלך (מלך פלישתים, לפי בראשית כ"ו) ושר הצבא שלו פִיכֹל מציעים לאברהם ברית שלום ביניהם. הנימוק לכך: "אֱלֹהִים עִמְּךָ, בְּכֹל
אֲשֶׁר-אַתָּה עֹשֶׂה" (כב). אבימלך מזהה אתאברהם כמי שהאלוהים איתו, אדם מצליח ומוגן. הברית שהוא מבקש לעשות עם אברהם היא ברית דורות- ברית שמחייבת גם את הדורות הבאים ולכן היא ברית עולם. אברהם נענה להזמנה לברית, אבל לפני כן, הוא רוצה להבהיר עיניין לא סגור עם עבדי אבימלך.
כה וְהוֹכִחַ אַבְרָהָם, אֶת-אֲבִימֶלֶךְ, עַל-אֹדוֹת בְּאֵר הַמַּיִם, אֲשֶׁר גָּזְלוּ עַבְדֵי אֲבִימֶלֶךְ.
עבדי אבימלך גזלו באר שאברהם חפר, כלומר- באר שהיתה בבעלותו! אברהם מוכיח את אבימלך, כלומר- טוען כנגדו, מאשים אותו.
כו וַיֹּאמֶר אֲבִימֶלֶךְ--לֹא יָדַעְתִּי, מִי עָשָׂה אֶת-הַדָּבָר
הַזֶּה; וְגַם-אַתָּה לֹא-הִגַּדְתָּ לִּי, וְגַם אָנֹכִי לֹא
שָׁמַעְתִּי--בִּלְתִּי הַיּוֹם.
1. ענו במחברת:
א. אבימלך מתעקש להדגיש את העובדה שגזלת הבאר לא נעשתה בידיעתו. מהם שלושת הביטויים בהם משתמש כדי להבהיר את הנקודה? מדוע עושה זאת?
כז וַיִּקַּח אַבְרָהָם צֹאן וּבָקָר, וַיִּתֵּן לַאֲבִימֶלֶךְ; וַיִּכְרְתוּ שְׁנֵיהֶם, בְּרִית.
כח וַיַּצֵּב אַבְרָהָם, אֶת-שֶׁבַע כִּבְשֹׂת הַצֹּאן--לְבַדְּהֶן.
כט וַיֹּאמֶר אֲבִימֶלֶךְ, אֶל-אַבְרָהָם: מָה הֵנָּה, שֶׁבַע כְּבָשֹׂת הָאֵלֶּה, אֲשֶׁר הִצַּבְתָּ, לְבַדָּנָה.
ל וַיֹּאמֶר--כִּי אֶת-שֶׁבַע כְּבָשֹׂת, תִּקַּח מִיָּדִי:
בַּעֲבוּר תִּהְיֶה-לִּי לְעֵדָה, כִּי חָפַרְתִּי אֶת-הַבְּאֵר הַזֹּאת.
לא עַל-כֵּן, קָרָא לַמָּקוֹם הַהוּא--בְּאֵר שָׁבַע: כִּי שָׁם נִשְׁבְּעוּ, שְׁנֵיהֶם.
2. ענו במחברת:
א. מהו מדרש השם של באר שבע לפי פבוק זה? האם מדרש זה זהה למתואר בסיפור? בסס/י תשובתך על הכתוב והסבר/י.
לב וַיִּכְרְתוּ בְרִית, בִּבְאֵר שָׁבַע; וַיָּקָם אֲבִימֶלֶךְ, וּפִיכֹל שַׂר-צְבָאוֹ, וַיָּשֻׁבוּ, אֶל-אֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים. לג וַיִּטַּע אֶשֶׁל, בִּבְאֵר שָׁבַע; (=אשל- עץ מדברי) וַיִּקְרָא-שָׁם--בְּשֵׁם יְהוָה, אֵל עוֹלָם. לד וַיָּגָר אַבְרָהָם בְּאֶרֶץ פְּלִשְׁתִּים, יָמִים רַבִּים.
הבעלות על הבאר, ונטיעת עץ על הטריטוריה שהוכרה כשייכת לאברהם, מבססות את הבעלות של אברהם על המקום, וכך כמובן גם את הבעלות של צאצאיו.
זוהי התחלת ההתגשמות של הבטחת הארץ.