בראשית כ"ב, א- ב: עקדת יצחק- אקספוזציה
א וַיְהִי, אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה, וְהָאֱלֹהִים, נִסָּה אֶת-אַבְרָהָם; וַיֹּאמֶר אֵלָיו, אַבְרָהָם וַיֹּאמֶר הִנֵּנִי.
באקספוזיציה המספר הופך את הקורא לשותף סוד- הקורא יודע את מה שהמספר יודע אבל הגיבור לא יודע:
הוראת אלוהים בפסוק הבא היא ניסיון! זהו מבחן!
ב וַיֹּאמֶר קַח-נָא אֶת-בִּנְךָ אֶת-יְחִידְךָ אֲשֶׁר-אָהַבְתָּ,
אֶת-יִצְחָק, וְלֶךְ-לְךָ, אֶל-אֶרֶץ הַמֹּרִיָּה; וְהַעֲלֵהוּ שָׁם,
לְעֹלָה, עַל אַחַד הֶהָרִים, אֲשֶׁר אֹמַר אֵלֶיךָ.
קראו את פירושו של רש"י:
"את בנך" - אמר לו שני
בנים יש לי
אמר לו: את יחידך
אמר לו: זה יחיד לאמו וזה יחיד לאמו
אמר לו: "אשר
אהבת"
אמר לו: שניהם אני אוהב
אמר לו: את יצחק!
ולמה לא גילה לו מתחילה? שלא
לערבבו פתאום ותזוח דעתו עליו ותטרף (= ישתגע)
ענו במחברת
פירוש רש"י מנסה להסביר מדוע הצו מנוסח בהדרגה.
מה ההסבר להדרגה לפי רש"י?
זהו הניסיון האחרון מבין עשרה הניסיונות שניסה אלהים את אברהם, ועל פי חז"ל- בכולם עמד בהצלחה.
זוכרות/ים את הניסיון הראשון?
הניסיון הראשון- בראשית, י"ב, 1:
וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל-אַבְרָם, לֶךְ-לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ, אֶל-הָאָרֶץ, אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ.
בין הניסיון הראשון והאחרון ישנו דימיון רב אך גם הבדלים.
ענו במחברת:
מצאו שתי נקודות דימיון בין הניסיון הראשון (בראשית, י"ב, 1) ובין הניסיון האחרון (בראשית, כ"ב, 2), ושני הבדלים.