בראשית, כ"ח, י- טו- חלום יעקב

יעקב יצא לחרן שבפדן ארם, במצוות אביו (שעושה מה שרבקה אומרת...).

פסוקים י- טו- החלום

י וַיֵּצֵא יַעֲקֹב, מִבְּאֵר שָׁבַע; וַיֵּלֶךְ, חָרָנָה.  יא וַיִּפְגַּע בַּמָּקוֹם וַיָּלֶן שָׁם, כִּי-בָא הַשֶּׁמֶשׁ, וַיִּקַּח מֵאַבְנֵי הַמָּקוֹם, וַיָּשֶׂם מְרַאֲשֹׁתָיו; וַיִּשְׁכַּב, בַּמָּקוֹם הַהוּא.  יב וַיַּחֲלֹם, וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה, וְרֹאשׁוֹ, מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה; וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים, עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ.  יג וְהִנֵּה יְהוָה נִצָּב עָלָיו, וַיֹּאמַר, אֲנִי יְהוָה אֱלֹהֵי אַבְרָהָם אָבִיךָ, וֵאלֹהֵי יִצְחָק; הָאָרֶץ, אֲשֶׁר אַתָּה שֹׁכֵב עָלֶיהָ--לְךָ אֶתְּנֶנָּה, וּלְזַרְעֶךָ.  יד וְהָיָה זַרְעֲךָ כַּעֲפַר הָאָרֶץ, וּפָרַצְתָּ יָמָּה וָקֵדְמָה וְצָפֹנָה וָנֶגְבָּה; וְנִבְרְכוּ בְךָ כָּל-מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה, וּבְזַרְעֶךָ.  טו וְהִנֵּה אָנֹכִי עִמָּךְ, וּשְׁמַרְתִּיךָ בְּכֹל אֲשֶׁר-תֵּלֵךְ, וַהֲשִׁבֹתִיךָ, אֶל-הָאֲדָמָה הַזֹּאת:  כִּי, לֹא אֶעֱזָבְךָ, עַד אֲשֶׁר אִם-עָשִׂיתִי, אֵת אֲשֶׁר-דִּבַּרְתִּי לָךְ. 

עם בוא השמש (השקיעה, השמש באה הביתה בסוף יום העבודה, זו התפיסה שבבסיס הביטוי), יעקב מתכונן לשינה. הוא עושה דבר משונה: וַיִּקַּח מֵאַבְנֵי הַמָּקוֹם, וַיָּשֶׂם מְרַאֲשֹׁתָיו; מעניין אם אורתופדים ממליצים על אבן ככרית. האם הוא חשב שיהיה נוח לשים ראש על אבן? ובכן, מסיפורים קדומים אנו לומדים כי אדם שרצה כי יתגלה לו גורלו, היה מקריב קורבן וישן במקום בו הקריב על אבני המזבח, וכך היה זוכה להתגלות נבואית בחלום. ["אחת השיטות המקובלות לקבלת חלום בעולם העתיק היא ה'אינקובציה' - טכניקה לקבלת מידע בחלום המתבצעת על ידי שינה המתרחשת לרוב במקומות מקודשים ושמלווה באקטים פולחניים. ", ד"ר חיים וייס].

ואכן, יעקב זוכה להתגלות בחלום: 

מה הוא רואה בחלום?

יב וַיַּחֲלֹם, וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה, וְרֹאשׁוֹ, מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה; וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים, עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ.

רש"י פירש: "עולים ויורדים - עולים תחלה ואח"כ יורדים, מלאכים שליווהו בארץ אין יוצאים חוצה לארץ ועלו לרקיע וירדו מלאכי חוצה לארץ ללוותו"

מהו הקושי?

אם מלאכים נמצאים בשמים, הגיוני שקודם ירדו בסולם ואחר כך יעלו, ולא להיפך.

פתרון:

מלאכי ארץ ישראל שליוו את יעקב עד לתחנה זו עולים בסולם לשמים, ומלאכים חדשים, שילוו אותו מחוץ לארץ ישראל, יורדים בסולם.

אלוהים מתגלה ליעקב ומבטיח לו את שתי ההבטחות: הבטחת הזרע והבטחת הארץ. אלוהים מוסיף גם טאצ' אישי:

טו וְהִנֵּה אָנֹכִי עִמָּךְ, וּשְׁמַרְתִּיךָ בְּכֹל אֲשֶׁר-תֵּלֵךְ, וַהֲשִׁבֹתִיךָ, אֶל-הָאֲדָמָה הַזֹּאת:  כִּי, לֹא אֶעֱזָבְךָ, עַד אֲשֶׁר אִם-עָשִׂיתִי, אֵת אֲשֶׁר-דִּבַּרְתִּי לָךְ. 




Last modified: Friday, 20 November 2020, 9:48 AM