תהילים כ"ג- ניתוח המזמור 16/3

סוג המזמור: מזמור תודה של יחיד.  יש הרואים בו מזמור של עולה לרגל לבית ה'.

נושא המזמור: המשורר בוטח בה' וחש שה' איתו בכל מקום ובכל מצב.

אמצעים אומנותיים:

א. ניגוד- בפתיחה "ה' רעי - לא אחסר", ובחתימה: "תערך לפני שלחן- נגד צררי"- לשון חיוב ולעומתה לשון שלילה.

ב. מטאפורה- ניתן לראות תמונות מטאפוריות:

                         (1) נדודי העדר עם הרועה (המשורר- השה, ה'- הרועה).

                         (2) ישיבה לבטח בשולחן (המשורר- האורח, ה'- בעל הבית).

היחס בין שתי התמונות הוא ניגודי: נדודים לעומת ישיבה, אכילת עשב לעומת אכילה משולחן המלכים.

למזמור שתי משמעויות:

1. משמעות אישית- חיי האדם תחילתם נדודים וחיפוש וסופם ישיבת קבע.

2. משמעות לאומית- עם ישראל החל בנדודים במדבר ולבסוף ישב על אדמתו סביב בית המקדש.

מבנה המזמור: שלוש תמונות מעולמות שונים

תמונה ראשונה- עולם השדב הפתוח, הנתון לאיומי הטבע. (פסוקים א - ג)

תמונה שניה- עולם היישוב הבנוי הנדמה כבטוח, אך נתון גם הוא לאיום של גורמים חיצוניים. (פסוקים ה- ו)

תמונה שלישית- הצהרת ביטחון מוחלט של המשורר באלוהים. זו התמונה המקשרת בין שתי התמונות האחרות,

והיא מייצגת את שני העולמות- הרועה והצאן בשדה הפתוח- "בגיא צלמות", כאשר השבט והמשענת הם מקלות הרועה.

אך השבט והמשענת הם סמליו של מלך היושב על כסא מלכותו ביישוב הקבע.

את התמונות המנוגדות תוחמים שני משפטי המפתח- הראשון והאחרון, המביעים את המסר-

ה' רעי לא אחסר", "ושבתי בבית ה' לאורך ימים".

אין זה משנה מהן נסיבות חייו של האדם, אם הוא רועה נודד ואם הוא מלך היושב על כסאו, עליו לבטוח בה'!


שינוי אחרון: שני, 16 מרץ 2020, 12:57 PM