תהילים כ"ג- ניתוח המזמור 16/3
סוג המזמור: מזמור תודה של יחיד. יש הרואים בו מזמור של עולה לרגל לבית ה'.
נושא המזמור: המשורר בוטח בה' וחש שה' איתו בכל מקום ובכל מצב.
אמצעים אומנותיים:
א. ניגוד- בפתיחה "ה' רעי - לא אחסר", ובחתימה: "תערך לפני שלחן- נגד צררי"- לשון חיוב ולעומתה לשון שלילה.
ב. מטאפורה- ניתן לראות תמונות מטאפוריות:
(1) נדודי העדר עם הרועה (המשורר- השה, ה'- הרועה).
(2) ישיבה לבטח בשולחן (המשורר- האורח, ה'- בעל הבית).
היחס בין שתי התמונות הוא ניגודי: נדודים לעומת ישיבה, אכילת עשב לעומת אכילה משולחן המלכים.
למזמור שתי משמעויות:
1. משמעות אישית- חיי האדם תחילתם נדודים וחיפוש וסופם ישיבת קבע.
2. משמעות לאומית- עם ישראל החל בנדודים במדבר ולבסוף ישב על אדמתו סביב בית המקדש.
מבנה המזמור: שלוש תמונות מעולמות שונים
תמונה ראשונה- עולם השדב הפתוח, הנתון לאיומי הטבע. (פסוקים א - ג)
תמונה שניה- עולם היישוב הבנוי הנדמה כבטוח, אך נתון גם הוא לאיום של גורמים חיצוניים. (פסוקים ה- ו)
תמונה שלישית- הצהרת ביטחון מוחלט של המשורר באלוהים. זו התמונה המקשרת בין שתי התמונות האחרות,
והיא מייצגת את שני העולמות- הרועה והצאן בשדה הפתוח- "בגיא צלמות", כאשר השבט והמשענת הם מקלות הרועה.
אך השבט והמשענת הם סמליו של מלך היושב על כסא מלכותו ביישוב הקבע.
את התמונות המנוגדות תוחמים שני משפטי המפתח- הראשון והאחרון, המביעים את המסר-
ה' רעי לא אחסר", "ושבתי בבית ה' לאורך ימים".
אין זה משנה מהן נסיבות חייו של האדם, אם הוא רועה נודד ואם הוא מלך היושב על כסאו, עליו לבטוח בה'!