בראשית י"ט, א- ט- אורחים מגיעים אל לוט
א וַיָּבֹאוּ שְׁנֵי הַמַּלְאָכִים סְדֹמָה, בָּעֶרֶב, וְלוֹט,
יֹשֵׁב בְּשַׁעַר-סְדֹם; וַיַּרְא-לוֹט וַיָּקָם לִקְרָאתָם,
וַיִּשְׁתַּחוּ אַפַּיִם אָרְצָה.
ב וַיֹּאמֶר הִנֶּה נָּא-אֲדֹנַי, סוּרוּ נָא אֶל-בֵּית עַבְדְּכֶם
וְלִינוּ וְרַחֲצוּ רַגְלֵיכֶם, וְהִשְׁכַּמְתֶּם, וַהֲלַכְתֶּם
לְדַרְכְּכֶם; וַיֹּאמְרוּ לֹּא, כִּי בָרְחוֹב נָלִין.
ג וַיִּפְצַר-בָּם מְאֹד--וַיָּסֻרוּ אֵלָיו, וַיָּבֹאוּ אֶל-בֵּיתוֹ; וַיַּעַשׂ לָהֶם מִשְׁתֶּה, וּמַצּוֹת אָפָה וַיֹּאכֵלוּ.
ניתן למצוא הבדלים בין הכנסת האורחים של לוט ובין הכנסת האורחים של אברהם.
צרו טבלה במחברת ומלאו אותה. הכינו עמודה ללוט ועמודה לאברהם (י"ח, א- ה):
ד טֶרֶם, יִשְׁכָּבוּ, וְאַנְשֵׁי הָעִיר אַנְשֵׁי סְדֹם נָסַבּוּ עַל-הַבַּיִת, מִנַּעַר וְעַד-זָקֵן: כָּל-הָעָם, מִקָּצֶה.
ה וַיִּקְרְאוּ אֶל-לוֹט וַיֹּאמְרוּ לוֹ, אַיֵּה הָאֲנָשִׁים
אֲשֶׁר-בָּאוּ אֵלֶיךָ הַלָּיְלָה; הוֹצִיאֵם אֵלֵינוּ, וְנֵדְעָה אֹתָם.
אנו למדים יותר על הכנסת האורחים בסדום- אנשי העיר מעוניינים לפגוע באורחים של לוט. כיצד? המילה וְנֵדְעָה מלמדת על כוונתם המינית. הם מעוניינים לאנוס את האנשים.
ו וַיֵּצֵא אֲלֵהֶם לוֹט, הַפֶּתְחָה; וְהַדֶּלֶת, סָגַר אַחֲרָיו.
ז וַיֹּאמַר: אַל-נָא אַחַי, תָּרֵעוּ.
ח הִנֵּה-נָא לִי שְׁתֵּי בָנוֹת, אֲשֶׁר לֹא-יָדְעוּ
אִישׁ--אוֹצִיאָה-נָּא אֶתְהֶן אֲלֵיכֶם, וַעֲשׂוּ לָהֶן כַּטּוֹב
בְּעֵינֵיכֶם; רַק לָאֲנָשִׁים הָאֵל, אַל-תַּעֲשׂוּ דָבָר, כִּי-עַל-כֵּן
בָּאוּ, בְּצֵל קֹרָתִי.
לוט מציע לאנשי העיר "מנחת פיוס"- את שתי בנותיו הבתולות (!)
יש כאן התנגשות בין שני ערכים: ערך הכנסת אורחים, וניכר כי הוא חשוב ללוט (למד מהדוד שלו אברהם), וערך המשפחה, ערך כבוד האישה, וניכר כי הוא פחות בעיניו של לוט.
קחו לכם רגע להתעצבן.
נמשיך.
ט וַיֹּאמְרוּ גֶּשׁ-הָלְאָה, וַיֹּאמְרוּ הָאֶחָד בָּא-לָגוּר
וַיִּשְׁפֹּט שָׁפוֹט--עַתָּה, נָרַע לְךָ מֵהֶם; וַיִּפְצְרוּ בָאִישׁ
בְּלוֹט מְאֹד, וַיִּגְּשׁוּ לִשְׁבֹּר הַדָּלֶת.
אנשי העיר אינם מעוניינים ב"מנחת הפיוס" של לוט. הם לא רוצים את בנותיו אלא מתעקשים על האורחים. הם בזים ללוט ואומרים: הָאֶחָד בָּא-לָגוּר
וַיִּשְׁפֹּט שָׁפוֹט- מי אתה שתשפוט אותנו? אתה זר שבא לגור פה. ומאיימים: נָרַע לְךָ מֵהֶם- אנחנו נפגע בך יותר מאשר באורחיך. ולאחר הדיבורים- מעשים: וַיִּגְּשׁוּ לִשְׁבֹּר הַדָּלֶת.