יחידת־הוראה | שם | הנחיה לפעילות |
---|---|---|
מכירים את התנ"ך | קראו |
|
על אהבה וחסד- מגילת רות (הערכה חלופית) חלק א | קראו את הפרק |
|
קראו |
||
צפו בסרטון |
||
קראו את העיבוד |
||
ראשית העולם- בראשית א'- י"א (הערכה חלופית- חלק ב) | ענו במחברת |
|
קראו |
||
מידע לקראת בחינת הבגרות תשפ"א | סיפורי האבות: בראשית: י"ב; ט"ו; ט"ז;
י"ח; כ"א; כ"ב , א- יטכ"ג, כ"ד (אברהם ויצחק) כ"ז; כ"ח; כ"ט (יעקב)
סיפורי
יוסף: בראשית ל"ז; ל"ח;
ל"ט; מ'; מ"א ;מ"ב .מ"ד ;מ"ה סיפור התהוות האומה: שמות א'; ב'; ג' ;י"ד;י"ט;כ' (פס' א-יח (;ל"ב; ל"ד (פס': א-טז; כז-לה. נושאי בחירה (2 מתוך 5)
1. חוק
וחברה: חוקים חברתיים: ויקרא י"ט (א-ד; ט-יח ;(דברים כ"ד (י-כב( חגים: דברים
ט"ז סדרי שלטון: דברים י"ז (פס' ח- כ) חוקי מלחמה: דברים
כ' קדושת החיים: במדבר ל"ה (פס' ט- לד) 2. מזמורי תהילים: דמות
הצדיק האידיאלית: א' תפילת האדם: ק"ל התייחסות
לבריאה ולטבע: ח'; ק"ד מזמורי חרטה: נ"א; שירי המעלות: קכ"ב;קכ"ח
3. ספרות
החכמה - הרהורים על החיים- איוב א';ב';ג';ד' (פס' א-ט); ל"ח(פס' א-כ) *לקראת הבחינה נבחר שניים מהנושאים שפורטו
|
|
לפניכן/ם מבנה הבחינה: |
||
סיפורי האבות- אברהם ויצחק | . |
|
. |
||
חלק א בראשית יח |
||
קראו את הפסוקים ואת ההסבר |
||
בטע זה ה' משתף את אברהם בהחלטתו להשמיד את העיר סדום. אברהם לא מקבל את זה יפה... |
||
צפו בסרטונים |
||
למדו את הפרק |
||
למדו את הפרק. ענו על כל השאלות במחברת. |
||
למדו את הקטע |
||
למדו את הקטע |
||
למדו את הקטע |
||
למדו את הקטע |
||
קראו את היחידה |
||
קראו את היחידה |
||
קראו את היחידה |
||
למדו את היחידה |
||
התבוננו במצגת המצורפת |
||
א וַיִּהְיוּ חַיֵּי שָׂרָה, מֵאָה שָׁנָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה וְשֶׁבַע שָׁנִים--שְׁנֵי, חַיֵּי שָׂרָה. ב וַתָּמָת שָׂרָה, בְּקִרְיַת אַרְבַּע הִוא חֶבְרוֹן--בְּאֶרֶץ כְּנָעַן; וַיָּבֹא, אַבְרָהָם, לִסְפֹּד לְשָׂרָה, וְלִבְכֹּתָהּ. 1. לפני שנקרא את הפסוקים, נתייחס לסמיכות הפרשיות. סמיכות פרשיות- התבוננות במיקום של הסיפור (הפרשה) ברצף מתוך הבנה כי יש קשר בין המתואר לבין מה שסופר לפני כן (או לאחר מכן). בפרק הקודם, בראשית כ"ב, קראנו על עקדת יצחק- אברהם לקח את נו יצחק, מתוך כוונה להעלות עולה לה'. פרק זה, שמופיע מיד לאחר מכן, פותח בתיאור מותה של שרה. אם נבדוק את הקשר לפרשה הקודמת- האם מתקיים קשר של סיבה ותוצאה בין המתואר בבראשית, כ"ב ובין תיאור מות שרה בבראשית, כ"ג, א - ב? קראו את המדרש הבא:
כֵּיוָן שֶׁרָאֲתָה אוֹתוֹ אָמְרָה לוֹ: בְּנִי! מֶה עָשָׂה לְךָ אָבִיךָ? אָמַר לָהּ: נְטָלַנִי אָבִי וְהֶעֱלַנִי הָרִים וְהוֹרִידַנִי בְּקָעוֹת, וְהֶעֱלַנִי לְרֹאשׁ הַר אֶחָד גָּבוֹהַּ וְתָלוּל וּבָנָה מִזְבֵּחַ לֹא הִסְפִּיק לִגְמֹר אֶת הַדָּבָר ענו במחברת: האם לפי המדרש יש קשר בין הפרשות? 2. כמה שנים שרה חיה? חיי שרה נמשכו פרק זמן לא סביר, במיוחד בתקופת התנ"ך. ברור כי התיאור הזה הוא לא מספרי אלא ספרותי. מהו האמצעי הספרותי? הדגימו אותו מהכתוב. שרה מתה בקרית ארבע שהיא חברון. אברהם מגיע לקבור אותה ולהתאבל עליה מבאר שבע. מעניין מאוד- האם יתכן שבסוף ימיהם אברהם ושרה לא חיו באותה עיר? כתבו במחברת נימוק והסבר לאפשרות זו. |
||
ג וַיָּקָם, אַבְרָהָם, מֵעַל, פְּנֵי מֵתוֹ; וַיְדַבֵּר אֶל-בְּנֵי-חֵת, לֵאמֹר. ד גֵּר-וְתוֹשָׁב אָנֹכִי, עִמָּכֶם; תְּנוּ לִי אֲחֻזַּת-קֶבֶר עִמָּכֶם, וְאֶקְבְּרָה מֵתִי מִלְּפָנָי. ה וַיַּעֲנוּ בְנֵי-חֵת אֶת-אַבְרָהָם, לֵאמֹר לוֹ. ו שְׁמָעֵנוּ אֲדֹנִי, נְשִׂיא אֱלֹהִים אַתָּה בְּתוֹכֵנוּ--בְּמִבְחַר קְבָרֵינוּ, קְבֹר אֶת-מֵתֶךָ; אִישׁ מִמֶּנּוּ, אֶת-קִבְרוֹ לֹא-יִכְלֶה מִמְּךָ מִקְּבֹר מֵתֶךָ. ז וַיָּקָם אַבְרָהָם וַיִּשְׁתַּחוּ לְעַם-הָאָרֶץ, לִבְנֵי-חֵת. ח וַיְדַבֵּר אִתָּם, לֵאמֹר: אִם-יֵשׁ אֶת-נַפְשְׁכֶם, לִקְבֹּר אֶת-מֵתִי מִלְּפָנַי--שְׁמָעוּנִי, וּפִגְעוּ-לִי בְּעֶפְרוֹן בֶּן-צֹחַר. ט וְיִתֶּן-לִי, אֶת-מְעָרַת הַמַּכְפֵּלָה אֲשֶׁר-לוֹ, אֲשֶׁר, בִּקְצֵה שָׂדֵהוּ: בְּכֶסֶף מָלֵא יִתְּנֶנָּה לִּי, בְּתוֹכְכֶם--לַאֲחֻזַּת-קָבֶר. בני חת מזמינים את אברהם לקבור את אשתו היכן שהוא רוצה, בלי שום בעיה, ובכבוד רב. הם מכנים אותו "נשיא אלוהים". למעשה, בני חת מציעים לאברהם לקבל מקום קבורה ללא תמורה, אך אברהם מתעקש לקנות קבר. לא סתם קבר- אחוזת קבר. את מערת המכפלה של עפרון בן צחר. |
||
. |
||
צפו והאזינו לשיעור המצורף. לאחר מכן ענו על השאלות |
||
סיפורי יוסף | סיכום שכתב לירון אנגל |
|
האזינו |
||
האזינו |
||
שמות | למדו את הפרק |
|
האזינו |
||
למדו את הפרק |
||
הרחבה להעשרה |
||
למדו את הפרק |
||
האזינו |
||
האזינו |
||
האזינו |
||
למדו את היחידה |
||
האזינו |
||
מצגת |
||
קראו את ההסבר |
||
. |
||
האזינו |
||
חוק וחברה במקרא- תש"פ | קראו את ההסבר |
|
קראו את ההסבר |
||
קראו את ההסבר |
||
האזינו לפודקאסט |
||
קראו את ההסבר |
||
פודקאסט |
||
צפו |
||
צפו |
||
קראו את ההסבר |
||
קראו וענו על השאלה במטלה המצורפת |
||
קראו את ההסבר |
||
קראו את ההסבר |
||
קראו את ההסבר |
||
קראו את ההסבר |
||
תהילים | קראו את המבוא |
|
מתוך: רוט ושרביט, "פרקי תהילים", 1989. |
||
קראו מזמור א בתהילים (מתוך: מכון ממרא) א אַשְׁרֵי הָאִישׁ-- אֲשֶׁר לֹא הָלַךְ, בַּעֲצַת רְשָׁעִים; |
||
מזמור כג |
||
מתוך: רוט ושרביט, "פרקי תהילים", 1989. |
||
האזינו |
||
מקור:עולם התנ"ך- תהילים, 2000. |
||
מתוך: עולם התנ"ך- תהילים, 2000. |
||
צפו במצגת |
||
האזינו |
||
מקור: רוט ושרביט, "פרקי תהילים", 1989. עולם התנ"ך- תהילים, 2000. |
||
רוט ושרביט, פרקי תהילים, 1989. עולם התנ"ך- תהילים, 2000. |
||
יש להשוות בין המזמור לבין סיפור הבריאה הראשון, ניכר כי יש קשר בין הטקסטים. אבישור יצחק זיהה את המרכיבים הזהים, להלן: |
||
קראו את הניתוח |
||
קראו את ההסבר |
||
קראו את הניתוח |
||
למדו את האמצעים האומנותיים |
||
קראו את ההשוואה |
||
קראו את המבוא |
||
קראו את המזמור והאזינו לשיר |
||
קראו את ניתוח המזמור |
||
קראו את המזמור |
||
קראו את ניתוח המזמור |
||
מיומנויות | . |
|
קטע לניתוח ולהבנה | ענו על השאלות |
|
מידע ונהלים תשפ"א | . |
|
. |